Inredningsinlägg

Kära alla två läsare!
Ni undrar väl hur jag har det häruppe i stugan. Jo tack, jag ligger mycket i soffan och läser mina dåliga böcker eller löser de dåliga korsorden. Idag fick jag visserligen använda ordet "dalkjusa", och det var nog första gången sedan rättskrivningen i folkskolan. Å andra sidan hade de stavat fel till affisch. Affish, ush ...Det var i Aftonbladets korsordsbilaga. Där finns det inte heller något forum för konversation. Det har de inte tid och råd till.

Min soffa är mycket bra. Man sover jätteskönt i den på eftermiddagen och dessemellan också förresten; det är nära till brasan när man måste hoppa upp och lägga i mera ved och det är fin sikt. Visserligen är det lite kallt, men två filtar brukar hålla draget borta.
Det är förresten konstigt. När temperaturen sjunker ute, så känns det naturligtvis inne också. Kylan liksom slår in runt om ens lekamen, som inte är särskilt snålt tilltagen. Men när temperaturen stiger utomhus, då blir det också kallt, för då går kylan i väggarna inåt. Kan någon förklara det?


Det här ser jag när jag ligger i soffan:



Krukorna är från Prins Eugens Waldemarsudde. Min mor var väldigt förtjust i dem och jag har flera storlekar, utom den låga, vida, ifall någon vill överraska mig någon gång. Hyacinten har slagit ut idag; det är så dags. Får väl följa med hem. Hästarna är från Ikea och de står där jämt, liksom julklockan där uppe. Jag dammar av dem lite på sommaren bara. Koppen är från Rörstrand och är fådd av släktingen med den goda smaken och den (koppen) har just innehållit min varma choklad. Den står inte där jämt, men ibland glömmer jag förstås att diska den.

Mitt i fönstret hänger en extra glasruta. Den är fådd av systrarna Sjöberg på min 25-årsdag. Det var då jag gjorde en kolatårta som fick serveras med hammare och kniv. Den är köpt i Haga för ganska länge sedan som ni förstår. Det var då man rev allt vackert i Haga och antikvitetsaffärerna hade gott om gamla saker. Den som brukar gå på Bishops Arms vid Järntorget i Göteborg, kan se likadana glasrutor som sitter ingjutna i deras fönster. Jag tycker den är fin, särskilt när Saurons öga lyser utanför.

Så här ser det ut när Sauron är i farten:

 

Själv visste jag inte vad Saurons öga var, för jag är lite obildad, men jag googlade och nu vet jag. En timma efter att kortet tagits, fick Sauron starr, väldigt utbredd sådan. Men det tog jag inte kort på.

I bland får man ett ryck och lämnar soffan och brasan en stund. Då tar man en promenad till soptunnan och är det fint väder, fortsätter man till tomtarna och kollar att allt är som det ska.

 

Men hallå?

 

Fimbulnoktürn' hat strong klimat,
asterix funkas et brassas.
Tutti slafas in isolat
tief in las missinassas.
Lunan traskas la rutt sordin',
snoj lajt' in blanko sür la pin',
dito sür baldakino.
Nizz' ist nur piggelino.

(Ludoviko Hagwaldo)

 

Jag tycker väl att det ser ut som Nizz ist nicht piggelino.

Nej, in igen. Detta är ju ett inredningsinlägg. När jag byter viloplats och ska sova på riktigt, ser jag det här:

 


Det är jag ganska nöjd med, i synnerhet taket, som Åsnan har målat. I hörnet står mina nya handsmidda gardinstänger som ska upp vilket år som helst.

Vi ses!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0