Det förvånade påskpyntet

På nedanstående bilder kan man se mitt förvånade påskpynt. Dels är det förvånat för att det plötsligt fick komma ut ur skåpet och tjäna som pynt och bli fotograferat och hamna på Facebook. Idag blev det ännu mer förvånat, när jag satte fram en trämojäng framför det. Titta bara på pimpelankans uppspärrade pimpelanksögon. Josef och herdarna och åsnorna och de vise männen och kamelerna kunde inte varit mer förvånade i julas.

Här är det dock påsk, och pyntet begrundar något värdsligare.  På 80-talet läste jag Allt om mat, och i något nummer var det fina bilder på bröd, som hade liksom ett sigill på ytan. Det var gjort med en grekisk brödstämpel, fick jag lära mig. Eftersom det fanns en grekisk hemspråkslärare bland kollegerna, ombads han givetvis att köpa en brödstämpel åt mig, och det var flera som då ville vara lika märkvärdiga som jag. När höstterminen började kom han med en påse brödstämplar, som han delade ut bland sina kvinnliga kolleger.

Han berättade dock inte hur man gjorde. Mina försök slutade i fiasko. Stämpelmönstret jäste bort och jag kunde aldrig räkna ut hur jag borde ha gjort.

Mina globetrotterläsare vet naturligtvis detta, och nu sätter jag mig bara ner och väntar på att få veta hur jag långt om länge ska göra de tjusiga stämpelbröd, som jag skulle imponerat med på 80-talet.
Stämpeln är gjord av trä och den är vändbar, så man kan göra en stor eller en liten. Om man nu kan.





Kommentarer
Postat av: Inger

Hade du stämpeln under eller över brödet i ugnen. Tänkte att om man har det över, så lyfts stämpeln upp, men om man har det under så borde ju degen gå ner i mönstret. Men du har så klart provat det också.

2012-04-10 @ 08:55:52
Postat av: Fru Decibel

Nej, det har jag inte provat. Jag vill minnas att på bilden var såg det ut som ett sigill på ovansidan av en rund julklapp ....

2012-04-10 @ 09:39:21
Postat av: karin d

Under degen verkar bra men klarar trästämpeln värmen? Jag har bränt korgar i ugnen efter att ha korgjäst bröd och inte insett att korgen skulle stanna utanför när det var gräddningsdax. ser fram mot brödresultatet. Vårt mest ihågkomna påskpynt var den s k kycklingvagnen som tillverkades av äldsta dottern under något tidigt skolår/dagis? Den har tyvärr tagit slut. Men här är några andra: http://davidssonspadonso.blogspot.se/2012/04/paskkycklingar-och-hons.html

2012-04-10 @ 11:13:54
URL: http://davidssonspadonso.blogspot.se
Postat av: Åsna

Man kanske ska ha stämpeln under brödet när det jäser och sen vända på det och grädda?

2012-04-10 @ 14:22:53
Postat av: Åsna

Ta bort den före gräddningen alltså.

2012-04-10 @ 14:24:02
Postat av: Gugge

Man får nästan lust att testa, jag som nästan aldrig bakar. Men jag skulle nog stämpla på en liten lös degbit och trycka fast

2012-04-10 @ 21:23:27
Postat av: Anonym

Man får nästan lust att testa, jag som nästan aldrig bakar. Men jag skulle nog stämpla på en liten lös degbit och trycka fast.

Gugge

2012-04-10 @ 21:24:13
Postat av: Fru Decibel

Just det prövade jag säkert. Jag tror också att jag prövade att göra en klump utan jäst och tryckte fast den, men det blev nog misslyckat det också.

2012-04-10 @ 21:31:05
Postat av: bäver

Vet att med jäskorgar får man mönster kvar. Alltså då man lägger ner degen i korgar och låter dem jäsa klart där, och sen stjälper man upp dem på plåt och in i ugnen direkt. Tänker att det rimligtvis borde funka på samma sätt, tex att brödstämpeln läggs i botten av en korg eller liknande och så får brödet jäsa där. Till saken kanske ska nämnas att nu pratar jag om bröd med varierande grad av surdegsgrund som jäser långsamt, kanske man behöver ha lite mindre jäst i om man enbart bakar med det just för att få en långsammare jäsning?



Om du vill kan jag höra med en bekant som är arkeolog och arbetar med kulturhantverk. Kanske har hon stött på det, för vet det funnits i Sverige också.

2012-04-16 @ 18:11:42
Postat av: UK

Jag tror på bäverns hypotes, men Bosse har fått i uppdrag att kolla detta "in situ".

2012-04-17 @ 10:17:26
Postat av: Fru Decibel

Jag inväntar med spänning arkeologutlåtande och infödingskunskap.

2012-04-18 @ 09:19:34
Postat av: bäver

Har inte fått något svar på frågan jag vidarebefordrade, så du kan nog sluta vänta på svar från mitt håll nu. :(

2012-04-26 @ 00:09:26
Postat av: Fru Decibel

Åhå. Jag inväntar fortfarande direktrapport från Greklands böljor. Troligen inget napp där heller. Mysteriet kvarstår alltså.

2012-04-26 @ 19:07:07
Postat av: Malin

Hej,

jag snubblade in här och blev mycket nyfiken på vad en brödstämpel är och hur den används. Sökte runt lite på Internet, på svenska fanns det väldigt tunnt med fakta men på engelska hittade jag desto mer. Denna sida beskriver de fysiska förutsättningarna som behövs från både stämpeln och brödet och hur man går tillväga: www.prosphora.org/page37.html

2012-08-05 @ 02:13:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0