Att vänta på mirakel

är trevligt.

Jag hörde talas om att de sökte statister till en opera av Sjostakovitj, Lady Macbeth från Mzensk, och de skulle vara upp till 55 år och representera ett genomsnitt av folk. Jag låtsades inte förstå den kronologiska åldersgränsen utan slängde iväg en ansökan, pepprade den med mitt CV och akademiska meriter och statisterfarenheter och hoppades att antagningsgubbarna inte skulle kunna räkna ut hur gammal jag är egentligen.

Det kunde de inte heller, för jag blev kallad till auditionen. Kanske var vi inte så många i yngre-äldreklassen. Jag vet inte.


Operan betalar sina statister, till skillnad från Folkteatern, och bl.a. därför vill jag ju så innerligt gärna statera där. Men naturligtvis också för att få vistas i de musikaliska environgerna, där jag ju känner mig hemma.  Männen skulle få högre lön eftersom det är nakenscener i operan. Sjunga är det inte tal om, men jag kan inte lova att jag inte omärkligt kommer att "sjunga med i melodin", om jag skulle komma med.

(Om någon har glömt bort det, så var det den regin vi fick av Lars Norén när Rex Tremendumsatsen i Mozarts Requiem, spelades i slutminuterna på Orestien. "Sjung med i melodin!")

Det blev en audition som hette duga. I tre timmar fick vi hovera oss framför en kamera och improvisera upp små scener och stora känslor. Ett rejält gympapass. Vi var 18 st. i den gruppen och jag blev grymt imponerad av en del småflickor. De var ju fullfjädrade skådespelare, tyckte jag. När jag senare googlade på ett namn, visade det sig att just hon går på Operahögskolan. Undra på att hon kunde föra sig.

Sista uppgiften var att spela upp alla känslor från uttråkning- frustration, ilska, vrede, hat och så skulle det sluta i "murder". Vi fick göra det i grupp. Jag hade svårt att komma ihåg all de där stegen, så jag missade säkert en del känsloyttringar, men jag kom i alla fall fram till "murder" och då sköt jag den projektansvarige. Pang, sa jag, mycket effektfullt. Just det kommer att kännas skönt, när jag får besked att jag inte får vara med.

Vi var två äldre damer, och jag tyckte nog att jag i alla fall inte var sämre än den andra.
Ännu har vi inte fått något besked, men ett par trevliga sms, att "Ron" håller på med uttagningen. Ja, han har några att välja på. Efter oss kom det en tjejgrupp till och så kom det två killgrupper.
Märkligt tycker jag, att man gör en sådan stor apparat av statistantagning. Kolla igenom 80 presumptiva statistkroppar för att ta ut 7 st. Möjligen 7 killar också, om det kom så många som vill visa sig nakna på operans scen.

Det är ju inte allt för svårt att räkna ut, att den här chansen kommer att gå min näsa förbi.  Å andra sidan är det trevligt att gå och vänta på mirakel. Man ska ju ta ut glädjen i förskott, för då blir man glad åtminstone en gång.
Mitt enda hopp är ju att de skulle ha olika åldrar. I så fall är det första gången som den ligger utanför fatet, (alltså inte ligger mig i fatet).
En sak har jag sett att yngre skådespelare inte kan, av naturliga orsaker förstås. De kan inte gå som gamla personer på scenen. De kan sminkas upp (eller ner?) till 99 år, men när de rör sig avslöjas de.  Där skulle jag kunna göra en insats ... jag kan nog gå som en 85-åring, åtminstone på morgnarna.

Nåja, när jag får mitt negativa besked, har jag nog fått min nya kamera som jag har beställt. Då kan jag fördjupa mig i dess inre i stället och kursen i digital bildbehandling, som jag deltar i.
Och jag tänker verkligen inte gå och se någon opera av Sjostakovitj heller. Nej, vad är väl en opera av Sjostakovitj ...




Seriös tonsättare



Kommentarer
Postat av: Åsna

Jag vet inte om jag skulle kalla det där att ta ut glädjen i förskott...

2011-10-15 @ 10:18:06
Postat av: Fru Decibel

Jo, men jag har förmåga att hysa två känslor på en gång. Dels glädje över det som skulle kunna hända, dels en nykter insikt om hur allting trots allting faktiskt är.

2011-10-15 @ 10:43:01
Postat av: Ö-helena

Jag såg också den där statistannonsen och var bra sugen (inte minst för att jag är förtjust i Sjostakovitj, han har ett flamsigt drag som jag uppskattar), men insåg att jag inte har tid. Men hoppas du får jobbet! Då kommer jag och kollar!

2011-10-15 @ 10:46:26
URL: http://oversattarbloggen.blogspot.com
Postat av: Karin d

Håller tummarna! jag kommer och kollar oxå.

2011-10-15 @ 20:23:13
URL: http://davidssonspadonso.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0