Silly thoughts

Gatorna i Göteborg liknar mest iskanor, och det är broddarna på som gäller. När man väl har fått på dem, vilket inte är helt lätt, och kommer ut på trottoarerna, känner man sig som en stelbent elefant på hal is. Osökt kommer man att tänka på "Silly walks". Eftersom det dessutom råkade vara "International day of Silly Walks" (tja, varför inte?) häromdagen, råkade jag nämna det och mina egna tillkortakommanden på isgatorna  på en fest häromkvällen. Jag ville få bekräftat att vi alla kände oss som goda "Silly Walks"-aspiranter. Jag möttes av en förlägen tystnad. Tio stumma ögon tittade på mig.

-Ja, men ni känner väl till "Silly Walks"? John Cleese?
Tystnaden fortsatte.
-Njaä...sa någon lite besvärat.
Jag måste erkänna att jag tappade hakorna för en stund. Hur är det möjligt, att intelligenta, roliga, välutbildade, sociala människor i min egen....nåja, kanske lite yngre åldrar då, än jag, men ändå, inte känner till John Cleese och "Silly Walks"?

Men rätt snart fick jag upp hakorna igen. Det är inte så konstigt. Man tror så lätt att alla har samma referensramar som man själv. Det är ändå 30 år sedan.
Jag har tappat hakorna förr. Det var t.ex. när jag nämnde Sergel.
-Vem är det? sa Komvuxkollega.

-Göran Tunström.
-Vem är det? sa tenor.

-Haydn.
-Vem är det? sa gitarrist.

-Modesty Blaise.
-Vem är det? sa jag. Då tappade mina kamrater, tenorer och annat löst folk, hakorna.



Tunströms foto är taget av  Anders, Sveriges Radio.

För att ingen av mina yngre bloggläsare ska behöva leva vidare utan att ha sett "Silly Walks",  lägger jag in den. Ha det så kul. Om ni inte tycker den är rolig, kan jag tyvärr inte göra något åt det.




Kommentarer
Postat av: Åsna

Jag fick minsann berätta för dig vem Bruce Lee var också.

2011-01-10 @ 17:33:59
Postat av: Fru Decibel

OK. Det har jag tyvärr redan förträngt. Och hur hade du det själv med Farbror Sven????

Fast jag har förlåtit dig för det.

2011-01-10 @ 22:33:29
Postat av: Åsna

Farbror Sven vet jag fortfarande inte vem det är fast du har berättat det. Nån radiogubbe på typ 1700-talet...

2011-01-11 @ 00:36:25
Postat av: Ö-helena

Nej, folk kan inte sin Monty Python, det är den sorgliga sanningen. Strax före jul var jag på vippen att köpa en box med hela den flygande cirkusen på dvd, men lät bli till slut. Jag borde naturligtvis ha köpt den och tvingat barnen att titta på den.



Förresten hade den ursprungliga svenska undertextaren översatt "silly walks" med "knasgång", vilket jag tycker är väldigt träffsäkert!

2011-01-11 @ 08:34:32
URL: http://oversattarbloggen.blogspot.com
Postat av: Miss Gillette

Efter ett femtontal Cirkusavsnitt tycker iaf jag att det hela blir ganska urvattnat och att det uppstår en betänklig glesma mellan de stora skratten. Men det där första dussinet eller så avsnitt borde sannerligen vara obligatoriskt für alle.

2011-01-11 @ 10:06:40
URL: http://missgillette.blogspot.com
Postat av: cruella

"It is not particularly silly, is it?"



Älska!

2011-01-11 @ 12:19:10
URL: http://minkammare.blogspot.com/
Postat av: Sister Moonshine

Mycket silly och kul!



/Åsa

2011-01-11 @ 16:07:31
URL: http://sistermoonshine.blogg.se/
Postat av: Ullah

Sergel, är inte det han med torget?

2011-01-12 @ 14:10:27
URL: http://camastro.wordpress.com
Postat av: Fru Decibel

Ullah: Jo, t.ex. Tihi.

Tror du också, som mina kolleger på Komvux, att Ullevi är uppkallat efter en förening i Göteborg, som heter "Vi som heter Ulla"?

2011-01-12 @ 17:14:32
Postat av: Ullah

Är det inte det? Skall vi slå vad?

2011-01-14 @ 23:46:24
URL: http://camastro.wordpress.com/
Postat av: Fru Decibel

Det kan vi göra. Jag vet nämligen att det är uppkallat efter en speciell sorts väldigt långulliga får.Vad får jag?

2011-01-15 @ 05:53:29
Postat av: Harald

Ö-helena: knasgång = lysande! Motion för knaskålarna.



Fru Decibel: Tack för att du tätat denna lucka i min annars så heltäckande bildning! Sergels "Fredmans Epistlar" glömmer man ju aldrig, men just detta får jag nog erkänna att ...........

2011-01-19 @ 19:24:42
URL: http://blog.kozneb.webfactional.com/
Postat av: Fru Decibel

Harald: Småskolläraren i mig har än en framgång rönt.

2011-01-20 @ 11:17:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0