Scholltoll

På något annat sätt kan inte mitt sinnestillstånd beskrivas. Efter lördagens föreställning på Metropolitan med Andreas Scholl i "Rodelinda" av Händel, är jag helt golvad av skönhet. Musikens alltså. Ja, han är ju rätt snygg också förstås. Jag kan inte minnas att jag har påverkats så starkt av musik på väldigt länge. Upplevelsen blev inte sämre av att det var på biograf med excellent ljud och närbilder på människorna. Eftersom jag har varit på Met på riktigt, vet jag att det här sättet var mycket, mycket bättre.
Rodelinda är en barockopera och barock innebär ett helt annat sätt att sjunga för operaångarna. USA är väl inte direkt det mest banbrytanade landet i historisk autentisk uppförandepraxis. Metorkestern använder sig t.ex. inte av barockstämning eller barockinstrument. Men till deras försvar måste man säga att orkestern lät oerhört bra ändå. En del gamla instrument fanns med, t.ex. teorb (giraffluta) och cembali.
Men Scholl. Vilken röst. Vilken lycka när han sjunger. Så oerhört vackert, scenografi, allting. En besökare har gjort något som är helt förbjudet, spelat in hans entréaria, "Dove sei" från sin plats i salen. Bilden hoppar runt och ibland är nästan ingenting med, men till slut får han till det och även om ni inte förstår italienska, så är det inte svårt att förstå Scholl. Han är också toll, tror jag..
Självaste Rodelinda spelades av Renée Fleming, och hon är ju inte så dålig hon heller ... men Andreas Scholl! Åh. Vackrare kan det knappast bli. Och vilken snygg rock han har!





Kommentarer
Postat av: Keri

Scholltoll var ordet, sa Bull... ;-)



Jaaa, jag håller med! Det var en underbar upplevelse! Att lyssna på honom på det sättet... Wow! Tack så hemskt mycket för att du fixade det.



Dessutom tyckte jag om atmosfären där på biografen. Den var inte så "uppstyltad" som den ofta brukar vara på ett operahus - och utan alla dessa människor som bara går dit för att bli sedda.

2011-12-08 @ 10:27:42
URL: http://mondschnee.blogspot.com/
Postat av: Christer

Fel årstid och högtid, men <a href="http://www.youtube.com/watch?v=0WLedpz9a40">här</a> är en annan höjdpunkt med Scholl.

Jag har översatt en del av FHP:s program för Met-föreställningarna, men ännu inte kommit iväg och sett någon. Får se till att åtgärda det, tror jag.

2011-12-12 @ 09:23:25
Postat av: Fru Decibel

Å ja, den inspelningen har jag närmast hjärtat ...Gack genast och titta på Met live!

2011-12-12 @ 10:04:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0