När jag hjälpte Amor

Och det hände sig någon gång  i mitten på nittiotalet, att en flicka från Angola, Paula, ville skriva ett kärleksbrev till en svensk pojke, som hon hade träffat. Hon bad mig om hjälp, eftersom jag var hennes lärare. Tillsammans totade vi ihop ett brev, som inte verkade för töntigt i mina ögon, men som ändå fick fram det hon ville säga.

Brevet fick avsedd effekt, de blev ett par, gifte sig, hon utbildade sig till undersköterska samtidigt som hon jobbade och fick barn. Strongt, menar jag. Ibland har jag träffat henne och hon är så glad för sitt liv i Sverige.  Idag såg jag dem alla tre på spårvagnen. Barnet är väl ca 7 år nu, mannen såg helt normal ut, (alltså han var inte typ 75 år som thailändskornas män ofta är) och de verkade faktiskt lyckliga; i alla fall inget synliga problem.

Det var också hon, som gjorde en låt, sjöng in den på band, gav det till mig varpå jag skrev ned den och gjorde harmonier och övade så in i bänken för att den skulle framföras på avslutningen. När det var dags för konserten, kunde hela min familj den, men solisten själv hade glömt hur den gick, så alla undrade om jag spelade fel eller? Det var kanske då det stod "Dålig på piano" i skoltidningen. Ja, det var invandrare som gjorde den, men redaktören var svensk och var det någon som var dålig, så inte var det då jag.

I alla fall, så känns det väldigt roligt att se resultatet av ens språkliga bistånd en gång i tiden. Jag ler i mjugg som Gud Moder på sitt moln. Kom inte och klaga på SFI-undervisningen förr i världen, Jan Björklund.

För tillfället läser jag "Cigaretten efteråt" av Horace Engdahl. Det är inte så att jag har gått och längtat efter att läsa den, men han verkade ju rätt så trevlig i "Babel", vilket jag skamligt nog måste säga överraskade mig. När jag är på biblioteket orkar jag sällan leta upp någon bok, som intresserar mig, eftersom de står i hyllorna och man måste läsa titlarna på snedden. Då blir jag yr i huvudet.  En del titlar går åt andra hållet dessutom. Det är för jobbigt. Därför kollar jag in 7-dagarshyllan. Där står de med framsidan mot mig, och där tar jag någon, ofta en aktuell bok faktiskt.

Ojojoj, vad han är bildad. Lite avundsjuk är jag nog på hans och frugans frukostdiskussioner. Kan bara ana med vilken intellektuell skärpa de förs. Mitt frukostbord hör oftast bara mig prata för mig själv. Skulle någon mer råka befinna sig här samtidigt, hörs mest bara grymtanden och prassel med tidningen.

Hur som helst, Horace måste ha läst en av mina universitetsarbeten, för han utmnämner Montaigne till den förste bloggaren. Det, Horace lille, hade jag redan gjort! Som bevis på detta, publicerar jag framsidan.



 

Nåja, bevis och bevis. Men jag tror att jag publicerade hela arbetet här på bloggen också. Här var det visst!

Nu vill jag ha lite hjälp av mina tre läsare. Jag har köpt en st. Malmstenfåtölj, som jag ska klä om på en ny kurs. Den är mycket skön att sova i framför TV:n, speciellt Rapport. Kursen börjar i januari och jag har inte köpt något tyg än. Jag vill gärna höra vad mina läsare skulle välja för tyg. Fåtöljen heter Stora Fjäderbrickan (varför vet jag inte) och den kostade 600 kr, vilket jag tycker är ganska humant. Nuvarande tyget är bajsbrunt och strävt och vasst, och så ska den inte se ut i fortsättningen. Men ska det vara mönstrat, enfärgat, knappar i olika färger, ska det vara svenskt tenn-stuk eller något  klassiskt tråkigt? (Ledande fråga, jag vet).
Seså, fram med edra inredningsintelligenser. Gärna med länkar till tyg.




Rassla på med kommentarer nu! Att skriva utan att bli läst är som att dansa i mörkret, säger vår gamle vän Ovidius. Och ni vill väl inte att jag ska tramsa omkring i mörkret och slå mig, eller hur?


Kommentarer
Postat av: Ö-helena

Har du läst Jenny Högströms recension av Horaces bok i Helsingborgs dagblad? Den är ganska rolig: http://mobil.hd.se/kultur/boken/2011/11/01/karringen-mot-strommen/

På fåtöljen tycker jag du ska ha Stig Lindbergs Herbarium med mörkblå botten: http://ljungbergs.ehandel.net/sv/article/650/herbarium

Finns på Ljungbergs i Floda.

2011-12-28 @ 18:43:51
URL: http://oversattarbloggen.blogspot.com
Postat av: Fru Decibel

Tack! Haha, ja den var rolig ...och tyget var ju jättefint! Lovar att visa resultatet, vad det än blir.

2011-12-28 @ 21:54:08
Postat av: Åsna

Det här: http://www.fabricandwoodideas.com/proddetail.asp?prod=TITR120

2011-12-28 @ 23:34:12
Postat av: Fru Decibel

Men åååå! Så fint! Vill haaaaa!

2011-12-28 @ 23:39:58
Postat av: cruella

Jag är inte förtjust i blått så jag sekonderar icke Ö-H: förslag. Jag kan tänka mig a) klassiskt tråkigt i varm hallonröd färg, står snyggt emot träslaget och dessutom är det något med röda läsfåtöljer av lite äldre snitt som jag gillar eller b) något J Frank-aktigt. Skänker stil och bildning varhelst det behövs. Ljus botten tänker jag mig då, till exempel så här http://www.svenskttenn.se/sv-se/product/0127/textil/textil/ta10005/textil-windows-315-lin.aspx men jag inser ju hur opraktiskt det vore.



Kanske Hawaii eller Teheran? Svenskt tenns hemsida.

2011-12-29 @ 14:12:14
URL: http://minkammare.blogspot.com/
Postat av: Fru Decibel

Ojne, vojne, så fint! Men ojne, vojne, så dyrt!Men lite stil skulle ju inte vara fel ...

2011-12-29 @ 14:19:47
Postat av: cruella

Hutlöst, visst är det. Å andra sidan kan man inspirera sig och säkert hitta lika bra oppåt knallebygdera. Vill minnas att mor och far drog med sig ofantliga meter sofftyg hem från Kinnatrakten där de hälsat på min farmor en gång.

2011-12-29 @ 14:33:58
URL: http://minkammare.blogspot.com/
Postat av: Fru Decibel

Ja, det får kanske bli en kärringrunda igen.Det är så den kallas ...

2011-12-29 @ 14:36:13
Postat av: bäver

Fick lite ångest när bilder av liknande orange-röda och kräksgröna fåtöljer hoppade på mig, såna som mött mig i landstingets olika lokaler. Så du får inte välja de nyanserna iaf, för er hälsas skull!



Tres chic - http://www.rosahuset.com/produkter2.php?pid=1959

Mustigt - http://www.rosahuset.com/produkter2.php?pid=1875

Diskret - http://www.rosahuset.com/produkter2.php?pid=1966



Annars kanske det vore lite snyggt med nåt snyggt (konst)läder i den varma hallonröda färg Cruella föreslog?

2012-01-01 @ 19:46:43
Postat av: Fru Decibel

Orange och kräkgrönt blir det inte. Promise.

2012-01-02 @ 22:23:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0