Varning för Örebro Central

Och alla andra centraler och folksamlingar. Det har alltså hänt igen. Jag blev bestulen på plånboken.

Så här var det: Det klassiska hände. Tåget kommer in. Jag går längs perrongen för jag har plats i vagnen näst längst fram. En kille går ifatt mig. När jag är framme vid dörren ska han hjälpa mig och  tar han tag i min resväska nertill och går baklänges före mig uppför trappan, bärandes på väskan och eftersom han tog den så, var jag ju tvungen att hålla i handtaget på resväskans ovansida. Jag tyckte det var mycket konstigt, men tänkte att han antagligen var utvecklingsstörd eller en väluppfostrad invandrare, och dem får man ju inte vara dum mot, så jag sa tack tack och sedan bar han den långt in och ganska sakta, så den förmodade kompanjonen riktigt säkert skulle hinna iväg. Sedan gick han av. Det tyckte jag också var konstigt men anade inte oråd. Då var jag naturligtvis inte alls heller uppmärksam på vad som hade hänt bakom mig. Han sa ingenting, vilket jag nu i efterhand tolkar som så att han var utlänning. Annars är det svårt att låta bli att säga "å, det var ingenting" eller något sådant.
Det är lätt att vara efterklok, och jag förbannar min naivitet. Det är ju inte första gången jag blir bestulen. Men eftersom jag har tränat på det, så hade jag inte alla ägg i samma korg. Visakortet har jag vis av skadan på ett annat ställe. De fick med sig körkortet och frikortet plus alla bibliotekskort. Jag tror faktiskt inte jag hade några pengar alls. Kanske en tjuga. Jag fick sitta inne hos konduktöserna och ringa polisen och transportstyrelsen. Töserna bekräftade att det är så här det brukar går till. Möjligen har de övervakningskamera på Örebro Central. Det skulle polisen kolla.


Händige Herrn upplyste mig om att MAN SKA INTE HA PLÅNBOKEN I HANDVÄSKAN!!!! Jag bara undrar: var är det tänkt att kvinnor ska ha sin plånbok då? Vi får ju inte ha några innerfickor bara för att vi ska vara smärta och fina och det får inte puta på mer än de vanliga ställena, eller hur? Förslag emottages.

Så det kunde varit värre. Nu ska jag ta ett riktigt snyggt nytt kort som ska sitta på det nya körkortet och köpa en ny oöppningsbar väska med fastkedjad plånbok och fixa nya bibliotekskort. Eller också stoppar jag allting i trosorna och har bara en musfälla i väskan.
Men lite synd om mig är det väl? Tröstefulla utrop, presenter och blommor emottages vänligt men bestämt.

Kommentarer
Postat av: Åsna

Men vem tror du ska stoppa en mus i väskan? Är inte trosorna ett säkrare kort?

2010-09-12 @ 23:38:24
Postat av: Fru Decibel

Nu var du allt rolig, eller?

2010-09-12 @ 23:45:53
Postat av: Ö-helena

Jag tänker alltid att ingen tjuv kan hitta min plånbok i väskan, eftersom jag själv aldrig kan det. Men det kanske är att underskatta tjuvarna.

2010-09-13 @ 07:41:15
URL: http://oversattarbloggen.blogspot.com
Postat av: Fru Decibel

Nej, det är verkligen märkligt. Jag har stora problem med att hitta allting (inte bara i väskan dessvärre). Väskfodret är ju ofta svart, telefonen svart, MP3-spelaren svart, plånboken svart. Nu ska det bli andra bullar. De ska inte vara svarta.

2010-09-13 @ 08:02:56
Postat av: Ullah

Jag tänker ofta som Ö-H. Håller också krampaktigt i väskan och misstänker alla.

2010-09-13 @ 09:08:11
URL: http://camastro.wordpress.com/
Postat av: Fru Decibel

Det skulle jag också gjort om jag hade haft tre händer vid tillfället.

2010-09-13 @ 09:53:00
Postat av: Lena G

Jag tycker MYCKET synd om dig, och det vat för jäkligt att det var här i Örebro det hände. Jag har varit med om nästan samma sak. På hemväg från skolresa i sthlm gick jag sist och hade koll på ungarna framför mig, men inte på väskan. Alla våra biljetter fanns i den plus några hundralappar plus allt annat man brukar ha i plånboken. Vi fick åka utan biljetter, och efter ett tag blev jag uppropad i högtalaren. Någon hade hittat plånboken och allt var kvar utom pengarna. Då tyckte mina kompisar och eleverna synd om mig så jag fick det som var kvar av reskassan för vi var ju på hemväg. Så det löste sig bättre än för dig.

2010-09-13 @ 10:43:09
Postat av: cruella

Vilka JÄVLA JÄVLAR!

2010-09-13 @ 13:57:34
URL: http://minkammare.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0