Syster Duktig

Jo, jag har faktiskt blivit kallad för Duktig av någon som inte kom ihåg mitt efternamn, bara att det var ett (positivt) adjektiv.
Nyss blev jag på Facebook uppmärksammad på att jag  tillsammans med alla andra som har kommenterat Levi Klausens begåvade svar i intervjun, som valsar runt på Facebook, är behäftad med en "brorduktigmentalitet". Personen, som varnade för detta refererade till en artikel av Jenny Telemann i Aftonbladet, där hon säger :

---Men bevare oss säger jag för de välutbildades självgoda skrockande ironier över en sådan ängslig glytt. Förbjudet borde det vara att värma vänsteregot nu med duktighetstävlingar i att malligmosa SD.---

Tja. Visserligen kanske interjun var gammal, men ställer man upp i TV som representant för ett politiskt parti, så kanske inte empati är den dominerande känslan hos folk, när någon vill stoppa invandringen för att rädda våra fornminnen.

Nog talat om det. Nu ska jag berätta om bokmässan. Haha, tala om att slå in öppna dörrar.
Som så många andra börjar jag med Värmlandsmontern. Där får man kaffe och jag tar alltid en kopp till Göran Tunströms minne.
Idag blev jag sittandes i Sveriges Radios monter en stund på förmiddagen. Där pågick "Alltinget", ett program som sänds lokalt i P4, en kanal som jag sällan har behov av. Men eftersom jag känner till vissa delar av panelen, tyckte jag det var intressant att se dem. Jag ställde till och med en fråga på en lapp, trots att jag visste att den inte skulle besvaras. Jag har nämligen ställt den i över tio år till bildade personer av olika slag, men ännu har ingen kunnat svara. Jag undrar varför Anna själv tredje heter Anna själv tredje. Det måste ju finnas någon historia kring det namnet.

Alla frågor klarar inte panelen på stubinen, utan de måste hem och googla och slå i sina dammiga böcker. Sedan svarar de kanske veckan därpå, och så låter det som om de bara öser ur sina djupa kunskapsbrunnar. Den här frågan kommer antagligen aldrig att besvaras av dem, men är det någon av läsarna, som har forskat i ämnet, är jag idel öra.

Ett seminarium som jag hade prickat in i dag var det om ondskan med Ann Heberlein och Anders Johansson. Ondska intresserar mig mycket, liksom dumhet. Varsågoda och spekulera i varför. Jag köpte t.o.m. hennes bok. Den kanske inte är så lämplig att ge som födelsedagspresent  till sin Händige Herr, så den behåller jag själv och så köpte jag en annan till honom. Men den är hemlig, för han smygläser min blogg numera.

Jag ser så fruktansvärt många som jag känner igen på Bokmässan. Kanske är det inte så konstigt ändå, för där finns naturligtvis massor av göteborgslärare, särskilt på torsdagen, som man inte har kunnat undgå att se någon gång. Men jag tycker jag känner igen var och varannan person. Hur kan det vara möjligt? Har alla haft sina 15 sekunder i TV? Det finns faktiskt folk som känner igen mig också. Det kanske inte heller är så konstigt.
Idag såg jag en f.d. idiotisk studierektor och omedelbart därpå K.G Hammar. Funderade på om det var ett tecken från skyn att jag skulle sluta att avsky henne, men beslutade mig för den himmelska vinken var alltför klen.

Ikväll är det bloggträff på en lokal tror jag, men jag hann aldrig att bestämma mig riktigt, så det blev fullt mig förutan. Och lika bra det. Jag hamnar alltid i pratskugga eller vid ett eget bord, och konversera kan jag inte och har just inget att konversera om med folk som jag inte känner. Sammanstrålade dock med Cruella en stund i Alltinget. Tyvärr kunde jag inte dokumentera det, eftersom jag inte har någon kamera längre...snyft.

I morgon blir det mycket roligt. Höjdpunkten för mig blir "Spanarna". Hoppas bara att Jessika Gedin kommer ihåg att snörpa ihop sitt vidlyftiga hår. För två år sedan satt hon längst fram med ryggen åt publiken med hela burret utsläppt och skymde effektivt resten av panelen, Jonas Hallberg och Göran Everdal.  Då mejlade vän av råttsvansar till Ingvar Storm om problemet, och förra året uppträdde hon i två små hopsnurrade snortar.
Jag var mycket nöjd.

Fel, om man hamnar bakom.


Rätt frisyr i radio.

Kommentarer
Postat av: Ullah

Jag kunde inte låta bli att googla och på Wiki står det så här om Anna själv tredje:

"Begreppet "själv tredje" åsyftar en huvudperson som ingår i en grupp vars totala antal nämns. S:t Anna-motivet har alltså tre personer med Anna själv som huvudperson. Detta begrepp var ofta förekommande under medeltiden. Som ett exempel på begreppet kan nämnas Malmös senmedeltida räkenskapsbok där "Rasmus timmerman själv andra" omtalas, det vill säga Rasmus och att han hade med sig en medhjälpare."

Det stod lite till, som att det kommer från tyskan, men det kan intresserade ju läsa själv.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anna_sj%C3%A4lv_tredje

2010-09-23 @ 21:27:17
URL: http://camastro.wordpress.com
Postat av: Ullah

Länken funkar förstås inte.

2010-09-23 @ 21:28:10
Postat av: Fru Decibel

Jo, det där har jag ju läst också. Men jag vill liksom veta bakgrunden. Skulle man kunna kalla Jesus för "själv förste"? När finns det första belägget för detta språkbruk? Vad heter det på italienska då? Det vet ju du?

2010-09-23 @ 21:38:32
Postat av: Ullah

Jag visste inte, men har nu kollat. Det heter "Anna metterza" på italienska, tydligen en förkortning av "Anna messa terza", dvs ungefär Anna satt /som/ tredje. Du kan väl skriva till Lars-Gunnar Andersson och fråga, så får han googla?

2010-09-24 @ 07:05:41
URL: http://camastro.wordpress.com/
Postat av: Fru Decibel

Aha, och jag tror faktiskt att jag har gjort det. Men mina frågor brukar av någon anledning aldrig tas upp i Spraket.

2010-09-24 @ 08:26:04
Postat av: Ö-helena

Det enda man kan svara är väl att man egentligen aldrig kan veta varför saker och ting heter som heter. Egentligen.

2010-09-24 @ 08:34:02
URL: http://oversattarbloggen.blogspot.com
Postat av: Ö-helena

Heter som de heter.

2010-09-24 @ 08:34:25
URL: http://oversattarbloggen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0