Radiopratare

Jag berättade förut om att jag satt på Bokmässan och lyssnade till direktsändning av Alltinget. Då skickade jag fram en fråga på en lapp, som de naturligtvis inte hann med, eftersom man nog får googla lite grann. I tisdags ringde de och frågade om de fick ringa i dagens program. Ok, sa jag, fast det blir alltid konstigt när man ska prata i radio. De har sina minuter att tänka på och de följdfrågor man skulle vilja ställa hinner man aldrig komma fram till för programledaren liksom styr samtalet så att det ska ta slut. Dessutom låter man som en grötolle.

Min fråga handlade om Jesu mormor, som där hon förekommer på målningar och skulpturer kallas "Anna själv tredje". Jag undrade varför hon benämns så.



Jag trodde kanske att det var en språkfråga, men det visade sig bli en konsthistorisk fråga.
Jag har aldrig förut lyssnat på Alltinget, och kommer nog inte att göra det i fortsättningen heller, eftersom de har sådana jobbiga musiksnuttar emellan. Därför är jag inte säker på vem det var som svarade, vilket väl kan göra detsamma!

Hursomhelst, det var en kvinna som svarade och hon hade mycket riktigt googlat och rabblade upp det som står här. Där talas det om "timmermannen Rasmus, själv andre" och det skulle då betyda att han hade en annan karl med sig.
Jag undrade varför man inte ser att Jungfru Maria kallas för "Maria själv andra" när det är hon och lille Jesus på bilden  men "Jesus själv förste" hann jag aldrig säga.

Jag hade också tänkt nämna att det finns en proggrupp, som heter "Anna själv tredje" som består av två personer. Har de räknat fel eller? Men det hade nog inte Alltinget vetat.

Hon menade också att det bara var ett uttryck som används i Sverige. Men eftersom jag har så kloka och bildade bloggläsare, så hade Ullah upplyst mig om detta, som faktiskt gör det lite enklare att begripa, hur begreppet kan ha uppkommit.

Det heter "Anna metterza" på italienska, tydligen en förkortning av "Anna messa terza", dvs ungefär Anna satt /som/ tredje.

Att det inte bara var ett svenskt uttryck hade jag fräckheten att säga i radion, varvid konsthistorikan bleknade (tror jag i alla fall) och sa: Javisst ja, det har du rätt i.

Sedan kom den obligatoriska frågan om jag var nöjd med svaret och då svarade jag fel, för jag sa nja.... Vad jag menade var att jag kanske hade hoppats att jag skulle få ett något mer djuplodande svar än det som står på Wikipedia, för det kan jag ju läsa själv. Men så får man inte säga i radio. Där ska man bara säga tack, tack och nu går jag ut i skogen och plockar svamp och solen skiner så härligt och ha en trevlig dag.

Jag har också funderat på att om man nu kan kalla bilder med Anna, Maria och Jesus för Anna själv tredje, kan man i så fall kalla en bild på Kalle Anka med trillingarna för Kalle själv fjärde?


Kalle själv fjärde

Den här serien minns jag. Visserligen har Carl Barks satt vingar på vikingahjälmen, men det tänkte jag inte på när jag var 7 år. Men jag var väldigt imponerad av att trillingarna hittade djupfrysta fläskkotletter i vikingabåtens förråd.

Visst är det så, att Tjatte har röd mössa, Knatte blå och Fnatte gul (eller grön)?

Tror inte jag behöver fråga Alltinget, det vet kommentatorbåset.

Nu ska jag åka och byta finstämmare på cellon och sedan ska jag öva Poulencs orgelkonsert. Vad jag skulle göra idag, frågade de tyvärr inte heller i Alltinget, men det hade jag gärna velat berätta. Det låter så duktigt.




Kommentarer
Postat av: Ullah

Nu har jag tittat lite på italienska Wiki igen, och där ges faktiskt två möjliga förklaringar till Anna metterza. Den ena är den där som du nämner, och du andra är att det kan vara en förkortning av "Anna medesima terza". Medesimo/a betyder ungefär "densamma" och tredje talar om hennes rangordning i sällskapet. Förr i tiden pratade ju folk så konstigt, och det borde väl räcka som förklaring.

En sak jag undrar är dock varför damen i radion (hon var visst etnolog som läst konsthistoria också) så tvärsäkert ville framhålla att det är ett uttryck som bara finns på svenska, när det så uppenbart inte stämmer.

2010-09-30 @ 13:34:24
URL: http://camastro.wordpress.com
Postat av: Christina JH

Sådana här frågor intresserar verkligen mig. Men tyvärr kan jag inte ge några upplysningar om saken, trots att jag är konstvetare. Dock kan jag sprida lite annat skvaller om mormor Anna. Teologerna har haft en del bry med henne genom åren. Det ideala, enligt dem, hade nämligen varit om inte heller Maria blev till på det vanliga sättet utan att de var gudomligt ingripande då också, d.v.s. inte bara Josef utan även morfar blev dragen vid näsan. Man kan tänka sig vilka bekymmer de stackars teologerna hade att få ihop historien; när, hur och varför? Kanske var det därför som diskussionen avstannade för ganska så länge sedan. Nu till något helt annat: Jag skulle vilja fråga dig en sak om din blogg, hur kommer jag i kontakt med dig?

2010-10-11 @ 17:58:46
URL: http://www.konstasant-bloggen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0