Gåtans förklaring

Jag kan i alla fall inte förstå det på annat vis. Det är Alfons Åbergs pappas fel, att Fredrik Reinfeldt gör ett sådant gott intryck på väljarna. Ser ni likheten?





Alla under 50 är väl uppväxta med den trevlige lille krabaten och hans pappa. Kan ingen skriva en bok om bara Alfons pappa där han visar sig vara kriminell och super och slåss och är Sverigedemokrat egentligen? Då kanske beundran för Reinfeldt skulle avta.
Nej, nu var jag dum mot Alfons pappa. Förlåt, förlåt.
Jag citerar Suvi i stället:

Jag antar att man ska se det positivt att så många av Sveriges medborgare anser sig såpass välbärgade att de gynnas av Alliansens politik.



Det finns undantag. Nu citerar jag Jonas Gardell, som bloggade så här:

---"Jag är trött på privatiseringar av utmärkt fungerande institutioner som elbolag, apotek, skolor, vårdcentraler och sjukhus.

Alliansen är osunt fixerade vid att privat ägande alltid och utan undantag är bättre för mänskligheten, som vore det en naturlag, och denna sjuka övertro tror jag är till stor skada för dig och mig.

Jag tycker att det är upprörande att riskbolag kan ta ut 3 miljarder av våra skattepengar i vinst på de skolor de driver.

Jag tycker att det är rimligt att jag som tjänar mycket också ska betala mer.

Jag skäms över att ha fått såna stora skattesänkningar de sista fyra åren samtidigt som sjuka människor fasas ut ur försäkringssystemet och inte har något alls att leva på.

Jag skäms över att jag betalar mindre skatt samtidigt som nedskärningar inom förskolan gör att barngrupperna blir större och större.

Käre Fredrik, tack för skattesänkningarna, men det var inte på bekostnad av barnen, de sjuka och gamla som jag skulle få det bättre.

Jag ryggar tillbaka inför Alliansens revidering och relativisering av begreppet Välfärd när man nu talar om ”Välfärdens kärna”.

Jag tycker att borgerligheten ska ha en vision om kulturen, och att det är en skam att man inte har det.

Så ja, jag har bestämt mig. Kanske är det i botten en fråga om anständighet."

---

Bra talat, Jonas. Jag har förlåtit dig för att du höll på att köra över mig med cykel för 20 år sedan.


Kommentarer
Postat av: Ö-helena

Ja, det var bra sagt av Jonas.



Jag blev i min naivitet djupt chockerad häromdagen när en person jag känner sa att hon för första gången tänkte rösta på alliansen, för annars skulle hon få 6000 kronor mer i fastighetsskatt. Innan dess hade jag (ja, jag sa ju att jag var naiv) faktiskt inbillat mig att folk röstade efter vad de ansåg som rätt, riktigt och rättvist, inte efter vad de personligen tjänade mest på! Men så är det tydligen inte.

2010-09-07 @ 22:21:31
URL: http://oversattarbloggen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0