När Napoleon gick över Alperna

sa Martin Ljung i en sketch. Det är det enda jag kommer ihåg. Vad sa han sedan? Han uttalade Alperna med grav accent, inte som vi som brukar ha akut.
Hur som helst så har jag haft anledning att tänka på hans soldater de här senaste dagarna. Karl den XII:s också för den delen. Och alla i hela världen som har frusit och till och med dött i kylan. Känner inte ni också dödens järnhand gripa om strupen när ni kommer ut? Så lätt det skulle vara att råka låsa sig ute eller ramla i snön och ingen hör en. Brrrrrr.
Och det är inte ens december än. Jag är redan trött på kylan.
I fredags fick jag ta en kall kall promenad från Bögatan till Prins Eugens gata för att hämta vår bil, som stått där medan det allmänna garaget blev ommålat. Eftersom jag fick skrapa fram bilen också, hann jag bli ordentligt nedkyld. Cirkulationen upphörde efter hand både här och där. Det var då jag kände mig som en sentida karolin på väg hem från Norge eller en fransk soldat i lågskor i Ryssland eller i alperna.
Det låter inte så farligt, men faktum är att den promenaden knäckte mig. Har man en infektion i kroppen, så är det det bästa man kan göra, att bli riktigt nedkyld. Då kan den bryta ut med full kraft.
Det var bara det jag ville säga, så att ni ska förstå att det är synd om mig nu. Jag har blivit knivskuren i halsen inifrån av mig själv. Så har det känts. Nu ska jag igenom de andra faserna också innan det är klart. Summan av kardemumman är att jag inte kommer att kunna sjunga förrän fram i maj någon gång. Det är den stora olyckan för mig.



Så här hade de det, stackrarna.

Och så här slutade det 200 år senare.

Förresten såg jag att man ska fira Kåldolmens dag i morgon i Kungsträdgården på Karl XII dödsdag. Det kan man väl göra. Bättre det än att nazister ska stå och tro att Karl XII är deras. Men det finns inga belägg för att det var Kalle dussin som tog hem kåldolmarna från Turkiet. Det är en faktoid.

Kommentarer
Postat av: Ö-helena

På tal om Alperna med grav accent så minns jag plötsligt att jag som mycket liten trodde att Napoleon skulle betonas på tredje stavelsen. Tyvärr minns jag inte varför jag behövde prata om Napoleon.

2010-11-30 @ 09:02:15
URL: http://oversattarbloggen.blogspot.com
Postat av: cruella

Kåldolmar! rusar

2010-11-30 @ 12:08:58
URL: http://minkammare.blogspot.com/
Postat av: Fru Decibel

Jag talade som liten ofta om Mummahed. En släng av dyxlki?

2010-11-30 @ 12:13:41
Postat av: Fru Decibel

Förresten var det Hannibal, som gick över Alperna. Eller Napoleon gjorde det väl också, men Martin Ljung pratade nog om Hannibal. Spelar roll, det var lika kallt och jävligt för dem ändå, antingen de var hannibaler eller napoleoner. Stackars.

2010-12-01 @ 14:30:08
Postat av: Inger

Jag insåg direkt att detta inlägget inte är något för mig. Napoleon, dit kom jag. Mer jul i bloggen. Recept på saffransbullar t.ex.

2010-12-02 @ 15:48:07
Postat av: Fru Decibel

Då missade du ju allt det roliga!

Receptet på saffransbullarna står på baksidan av vetemjölspåsen. Sen tar man 2 paket saffran och lite mer smör än vanligt och gör vanliga bullar. Lätt som en Napoleonbakelse....

2010-12-02 @ 21:02:34
URL: http://frudecibel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0