Mitt sanna jag

Ibland går jag en runda i stadsdelen Haga om kvällen. Alltid när Åsnan är hemma. Det är tradition. Där finns så många puttenuttiga affärer med förskräckligt många saker som man inte behöver. Vår favoritsak är oftast en rosa eller grön plastminaret, som är en väckarklocka.
Idag gick jag ensam och fick se en förfärlig bok.

"Hitta ditt sanna jag".

Bevare mig väl! Har jag klarat mig hela livet, utan att någon har upptäckt mitt sanna jag, så vill jag väl inte att det ska komma fram nu på upploppet! Hela livet har jag varit rädd att någon skulle komma på mig. Jag vill absolut inte hitta det. Jag vill leva resten av mitt liv i den förvissningen att jag är en god människa, trevlig, rolig och omtänksam, ödmjukast av alla...
Jag undrar varför det alltid förutsätts att ens sanna jag är bättre än det som råkar vara för handen?

I min ungdom kunde jag inte ens gå ut till telefonkiosken i Skara och ringa mamma utan att sminka mig med brunkräm och mascara. Anledningen var en kille på Caltexmacken, som sedermera hjälpte mig att köpa en hundkoja, ja en bil alltså. Det var säkert tack vare brunkrämen. Tänk om han hade fått se mitt sanna, bleka och glåmiga skulteansikte? Då kanske det hade blivit en Saab.

Hundkojan var vit med röd läderklädsel och kostade 5000 kr.

Jag funderar ofta på hur lätt det hade varit att bli nazist. Det är lätt för oss att klappa oss för brösten och vara efterkloka. Men hur hade jag varit, om jag hade varit där? Ni hade säkert varit goda motståndsmän och -kvinnor, men jag är inte så säker på mig själv. Jag är så lättlurad. Jag skulle t.ex. kunna fås att dricka en radioaktiv drink därför att någon säger att det är bra för mig.
Tänk om det inte är det?



Mr. Bean har samma goda smak som jag. Jag tror att vi en gång fick in 5 personer och 5 celli i min hundkoja, men föralldel, jag kan ha fel.

Kommentarer
Postat av: Осёл

De flesta hade säkert blivit nazister om de hade varit där och varit i fel ålder. Jag tror inte att du hade blivit det om du hade varit där och varit så gammal och klok som du är nu. Om man hittar sitt sanna jag är det nog mindre risk att man blir nazist, men jag tror inte att man hittar det genom att läsa just den där boken.

2010-01-19 @ 00:35:10
Postat av: Översättarhelena

Jag visste inte ens att Caltex hade funnits i Sverige. När jag var liten fanns däremot Gulf, Esso, BP, Texaco, Koppartrans och Nynäs, samtliga med mycket snyggare loggor än dagens mackar.

2010-01-19 @ 08:23:59
URL: http://oversattarbloggen.blogspot.com
Postat av: Hanna i Hudik

Hej! Måste bara säga att din blogg är MYCKET underhållande! Likaså Åsnans! Och vad gäller det sanna jaget - bevare mig väl om alla skulle släppa fram det!!;-)

2010-01-20 @ 19:33:51
Postat av: Långa Skuggan

O, jag kommer ihåg killen på Caltexmacken. Varje gång jag hör Barbro Hörbergs låt "Långe Bengt" så tänker jag på honom. Jag minns att du alltid skulle tanka där innan vi reste hem på lördagarna. Se det var en tid!

2010-01-21 @ 19:57:37
URL: http://langaskuggan.blogspot.com
Postat av: Fru Decibel

Men han hette väl inte Bengt?

2010-01-21 @ 21:03:12
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Långa Skuggan

Nää, jag tror inte att vi fick veta vad han hette. Men annars stämmer hela låten. Har du hört den? Jag har den annars om du vill lyssna.

2010-01-23 @ 11:50:17
URL: http://langaskuggan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0