Unika bilder!

På 80-talet beställde Göteborgs Kammarkör en köropera för kör a cappella. Alltså utan instrument som hänger med och håller ton. Tonerna beställdes av den norske komponisten Ketil Hvoslef och för att få en text vände vi oss först till Lars Forsell. Det visade sig vara inte helt lätt. Jag vill minnas att körens litteraturare fick göra många turer till Stockholm utan att hr Forssell dök upp, och när han slutligen infångades vid ett bord på tja...Gyldene Freden kanske, vad vet jag, så var han i diskutabelt skick, dvs. diskutera var inte hans bästa gren för dagen. Därför gav vi upp Lars Forssell och budet gick till Claes Andersson i Helsingfors.

Det kan ju hända att någon inte känner till honom. Så här ser han ut:

 



Jag hade i alla fall ingen aning om vem han var på den tiden. Han åtog sig att skriva en text, som Ketil Hvoslef skulle tonsätta. Claes skickade ett par förlag, men vi var ärligt talat måttligt imponerade. Han ändrade lite och sedan sa han "nu får ni taaa det annars siiiiter jag i det här". Jag vet inte om han sa så men ungefär.
Då hade han skrivit ett stycke om Narkis och Eko i modern tappning.

Vi slet. Vi skulle inte bara sjunga, vi skulle röra oss också. Inte dansa, någon måtta fick det väl vara. Allt måste vi kunna utantill. Jag tror det var det svåraste vi någonsin gjort. Det var tidigt i körhistorien, innan Amandorna hade vänt upp och ner på körframträdandena.
För att i någon mån dölja våra tafatta rörelser använde vi oss av två professionella dansare. De koreograferade oss och vi gjorde som de sa.
Så här kunde det se ut t.ex.

Vokalisten längst fram till vänster är nuvarande operasångerskan Annika Skoglund. Kören utför här sin hångelscen. Längst bak i mitten står fru Decibel och låter sig behånglas av en känd redaktör för ett musikbokförlag. Inlevelsen var det väl lite si och så med från båda håll.
Dansarna var alltså riktiga och ses här nedan. Den ljushårige nakne mannen hette och heter fortfarande Peter Hoeg.

 

 

Ja, just det, Fröken Smilla-Peter Hoeg. På den tiden vara han dansare och tävlade i fäktning, läste litteratur och åkte motorcykel. Han hade kritvit pottfrisyr, en sådan som jag gillar. Han syns i mitten på förra bilden också. Föga anade vi.
Operan uppfördes på Bergens Festspil 1982.
Hela köroperan videofilmades, och jag kan försäkra att det inte blev någon hit. Det som finns kvar idag är en del bevingade ord ur texten, som vi som var med då kan säga till varandra när vi träffas.
T.ex.: Nu e ja en annan". (Repliken tillhörde gynekologen från Stockholm).

Jag har funderat mycket på vad Claes Andersson menade med det där. Jag tror inte jag hade kraft att sätta mig in i texten medan jag höll på att hovera mig och sjunga konstiga rytmer. Nu förtiden hör man ju hela tiden att man ska vara sig själv (och tända ett doftljus och köpa en sidenpyjamas etc.).

Väldigt ofta får jag höra som förklaring till att andra människor bär sig konstigt och oförklarligt åt: "Han är som han är". Underförstått han får lov att vara sig själv, osocial, tvär, elak, raljant, utföra alla härskartekniker förpackade i elegant tal och skrift för att "han är som han är". Men det innebär att vi andra måste göra våld på oss själva och jamsa med och stryka medhårs.  Jag kan inte vara som jag är, för då blir det en strid som inte är värd att ta. "Svälj prestigen". Jag har en tradition att förvalta med stridbara förfäder, som inte jamsade med. Min farmors far t.ex. hade en revolver i bouppteckningen. Det är sannerligen tur att jag inte ärvde den. (Jag vet att man inte får lov att göra det.)
Men ja  måste va en annan.

Jag tror det var samma år som vi sjöng vid en direktsändning i Håkonshallen och körledaren råkade säga nu ska vi sjunga en sång av Evert Grieg. Vi skrattade så det pep och kved i alla norska radioapparater, men i Håkonshallen rördes inte någon norsk mun.


Blev en annan.

 


Kommentarer
Postat av: cruella

Härifrån hörs ett GAPSKRATT.



Åh, om man fått vara med!

2010-12-03 @ 14:04:30
URL: http://minkammare.blogspot.com/
Postat av: Ö-helena

Om jag har förstått saken rätt var just den förläggaren mångas favorithångelobjekt på den tiden.

2010-12-03 @ 14:09:28
URL: http://oversattarbloggen.blogspot.com
Postat av: Fru Decibel

Men Ö-helena, så du säger! Det är VERKLIGEN ingenting jag känner till...

2010-12-03 @ 14:23:40
Postat av: Åsna

Hahahahahahaha!

2010-12-06 @ 09:38:04
Postat av: Ullah

Men det var väl tur att ni åtminstone hittade salig LF vid ett bord, och inte under det... (Jag kan berätta om mina möten med honom när vi träffas vid tillfälle.)

2010-12-07 @ 18:25:54
Postat av: Fru Decibel

Det vill jag gärna höra!

2010-12-08 @ 12:00:34
Postat av: Ullah

Ja, men det får bli öga mot öga, för jag vill inte hänga ut honom här offentligt!

2010-12-08 @ 15:38:06
Postat av: Långa Skuggan

Det är väl dags för kammarkören att sätta upp en ny hångelopera! Då kunde du få hångla ihop med...tja...

2010-12-10 @ 17:02:28
URL: http://langaskuggan.blogspot.com
Postat av: Fru Decibel

Då får vi nog ha någon gästartist i lämplig ålder...jag vill inte bli anklagad för barnarov...

Ulla: Vi får ta en L.F -fika nån gång.

2010-12-10 @ 18:48:08
Postat av: M

Men det vet väl inte jag, jäkla insiderblogg. Är man på nätet får man tåla att icke insatta svarar.

Jag visste att jag skulle få skit om jag vågade vara med.

2010-12-11 @ 18:44:18
URL: http://miastick.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0