Jungfru Månstråle

På Visakademiens sida pågår just nu en poesitävling. Den uppstod ur ett musikaliskt-litterärt projekt här i Göteborg i september, som hette "Rosor och riddare". Meningen var, att poeter skulle munhuggas i versifierad form, som poeter och trubadurer plägade göra på riddartiden. En poet vid namn Harry (fingerat namn) skrev inledningsdikten, och sedan skulle man antingen bemöta den eller skriva något eget. Alla dikterna och kommentarerna också i poesiform går att läsa här.
Jag kunde naturligtvis inte hålla mig därifrån. Min paradgren är julklappsvers, men här skulle man skriva fint, i de versmått som var förhärskande på riddartiden fattade jag det som. Det har jag inte riktigt tid med men hugade spekulanter hinner säkert vara med.
Det skall alltså vara en tävling, men hur den går till, när den tar slut och hur vinnaren ska utses och av vem framgår inte alls med önskvärd tydlighet. Förmodligen rinner det ut i sanden, och jag har tyvärr inte åstadkommit några storverk.
Mina bidrag är emellertid signerade "Jungfru Månstråle". Det namnet är hämtat ur en tidig Kalle Anka, förmodligen i början på 50-talet. Alexander Lukas och Kajsa spelade teater, något gammalt riddardrama. Kajsa stod på en balkong och grät i sin strut med slöja och Alexander stod nedanför och sa:

-Hvi gråten I, Jungfru Månstråle?

Det var så vackert. Hur det nu kom sig, blev Kalle tvungen att ersätta Alexander, och han hade kanske något lite mindre känsla för nyanserna i språket, för han ropade upp till Kajsa:

Vad lipar du för, jungfru Månsken?




Det var roligare förr, så länge man inte behövde skämmas för att man tyckte Kalle Anka var rolig.

Kommentarer
Postat av: Åsna

Men Kalle Anka var bättre förr också.

2009-10-21 @ 23:17:03
URL: http://kattarsis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0