Mörkt och grått och vått

var vädret idag, åtminstone i denna sydvästra delen av landet. Då ringde telefonen och en omisskännlig Älvsbydialekt hördes i luren. Ja, dää från IOGT å vi vill tacka däj  å huschtåtänavackradaå hää bra mä däj.
Denna vackra dag???? Jag fann mig dock genast och sa till IOGT-fröken:

- Men tycker du att det är vackert idag, då har du nog tagit dig ett järn.
-Hahaha, nä ja kom på att det är ju inte vackert i da, all snön är ju som borta, jag kom på dä som nu.

Jag blev på väldigt gott humör av att komma på en sådan humoristisk replik, så jag köpte ett par lotter. Man kan vinna en helikopter eller en husbil eller grytvantar o.dyl. Jag kommer att meddela läsekretsen vad det blir för vinst.
Undrar om hon vet att IOGT egentligen betyder Idioter Och Gamla Tanter?



Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Jag minns två andra betydelser

I oxar gån trögt och

I ordning groggarna tas (det sista var min pappas fvvouttryck)

2009-11-20 @ 17:08:59
Postat av: Anonym

I Ottan Groggen Togs - Nykter Till Onsdag.

2009-11-24 @ 07:18:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0