Män som betraktar kvinnor

Peter Englund, som är en av mina favoriter, skriver om spel i sin senaste blogg. Han inleder den med följande passus:

"Hon står där ensam bland alla fredagshandlande på Gränby centrum, en stilla ö mitt i ett flöde av oväsen och stångande kundvagnar. Hon är runt sextio, rätt mager och med håret lockat på det där viset som var modernt för kanske trettio år sedan. Hon skrapar på en lott, hennes axlar är uppdragna och hela hennes uppmärksamhet, ja hela hennes existens verkar vara inriktad på den där styva papperslappen hon håller i sin hand."

Bloggen handlar sedan som sagt inte alls om denna kvinna utan det var bara ett litterärt grepp för att osökt komma in på det han ville berätta.
Men jag hängde upp mig på hans kvinnobeskrivning.  Vad menar han med att beskriva henne på det viset? Han betraktar henne från sin manlighets höjder, hon är är gammal och fattig och han är tämligen ung och  rik, och han tillåter sig att beskriva hennes miserabla uppenbarelse utifrån det.

 "Lockat på det där viset som var modernt för 30 år sedan"? Jag undrar jag hur Peter Englund har det med sin frisyriska historiesyn. Jag antar, att han vill ha fram att hon inte är någon "Mappie" och att hon har stelnat i det som har varit. Men för 30 år sedan var det väl typ afrokrull, som var modernt? Jag kan naturligtvis ha fel, men just afrokrull är väl inte så vanligt bland kvinnor i 60-årsåldern. Och varför tror han att kvinnan är runt 60? Vi kan naturligtvis ha olika referensramar, men jag känner då ingen 60-åring som motsvarar den bild beskrivningen ger mig. Då tänker jag på 80-åringar. (Och de tänker antagligen på 100-åringar.)

Jag köper en trisslott ibland.

Samma känsla fick jag en gång när Tomas von Brömssen läste en dikt av Tadeusz Rozewicz på en av våra (Göteborgs Kammarkörs) konserter. Eftersom jag är väldigt förtjust i von Brömssen också, tyckte jag först att åå, så fint läst och så fint skrivet....
Så här är den:



Berättelsen om de gamla kvinnorna
 
Jag älskar gamla kvinnor,
fula kvinnor,
 arga kvinnor
 de är jordens salt
de äcklas inte av mänskligt avfall
 de känner frånsidan av medaljen
 av kärleken
 av tron
 de kommer och går
diktatorerna uppför sina narrspel
 har händerna fläckade av mänskliga varelsers blod
 de gamla kvinnorna står upp i gryningen
 köper kött, frukt, bröd städar, lagar mat
står på gatan med händerna i kors
 tiger
 gamla kvinnor är odödliga
 Hamlet kastar sig hit och dit i nätet
 Faust spelar en lumpen och löjlig roll
 Raskolnikov hugger till med yxan
 de gamla kvinnorna är oförstörbara
 de ler överseende
 gud dör
 de gamla kvinnorna står upp som vanligt varje dag i gryningen
 köper bröd
vin
 fisk
 civilisationen dör
 de gamla kvinnorna står upp i gryningen
 öppnar fönstren
bär ut slaskhinken
människan dör
de gamla kvinnorna tvättar liket
begraver de döda
planterar blommor på gravarna
jag älskar gamla kvinnor fula kvinnor
 arga kvinnor
 de tror på det eviga livet
 de är jordens salt
 trädets bark
 de är djurens ödmjuka ögon
 feghet och hjältemod storhet och ringhet
 ser de i deras rätta dimensioner
anpassade till vardagens krav
 deras söner upptäcker Amerika
stupar vid Thermopylae
 dör på kors - erövrar kosmos
 de gamla kvinnorna går ut i gryningen på stan
 köper mjölk
bröd
 kött
lagar soppa
 öppnar fönstren
 bara dumbommar skrattar åt gamla kvinnor
 fula kvinnor
 arga kvinnor
 ... när de dör flyter ur ögat en tår
och förenar sig vid munnen med en ung flickas leende

Så småningom trängde sig en annan känsla på. Jag har lite svårt att sätta ord på den, men jag kanske kan få hjälp.

En man betraktar kvinnor. Han benämner dem gamla , fula, arga. Han säger att han älskar sådana. I egenskap av man tillåter han sig att benämna dem, att klassificera dem, kalla dem fula, att lämna ut dem, att låta dem vara en klädsam fond åt sig själv. Mannens privilegium?

Själv går han ner på krogen och dricker vin och frotterar sig med de unga flickorna.
 Nej, det där hittade jag bara på.
Är det någon som förstår vad jag menar? Hjälp mig med formuleringarna då. Eller har jag fel?



Ful?

Kommentarer
Postat av: bäver

Jag tror jag förstår vad du menar, men kan inte heller sätta ord på det.

Det är på ett sätt en vacker hyllning till de som hyllas bör, men på ett annat sätt väldigt nedvärderande syn med utseendet i främsta rummet. Men kanske var det just det som var hans mening, att belysa skillnaden mellan skönheten, så som vi tror att den ser ut, och den vackra mänskligheten?



Dessutom, vad innebär det egentligen att skönheten ligger i betraktarens öga? Är det en måttstock på betraktarens inre skönhet måhända? I såna fall borde Rozewicz varit en osnygg personlighet, sin hyllning till trots.

2009-03-13 @ 09:58:46
Postat av: cruella

Därför avskyr jag Kallifatides.

2009-03-13 @ 11:36:32
URL: http://minkammare.blogspot.com/
Postat av: Åsna

Kanske är syftet att belysa mäns (mänsklighetens?) kvinnouppfattning. I så fall är poeten väldigt klarsynt och självrannsakande och subtil. Samt modig som vågar riskera att folk missuppfattar honom så. Jag följde samma mönster. Först fint, sen den där obehagskänslan. Jag tycker nog att den är bra. Den orsakar flera tankevarv hos läsaren. Poetens grundintentioner bleknar efter ett tag och dikten får eget liv. Eller så blir det bara svart. Jag vet inte. :-P

2009-03-13 @ 11:58:31
URL: http://kattarsis.blogg.se/
Postat av: Ullah

Det här blir lite för djupt för min hjärna just nu så här på fredagskvällen. Återkommer om jag kommer på något att säga.

Skriver Kallifatides liknande grejer?

2009-03-13 @ 19:11:54
URL: http://guld.blogsome.com
Postat av: Åsnemamman, Fru Decibel

Cruella: Tell us! Jag har alltid instinktivt undvikit Kallifatides. Kanske har jag läst någon intervju; jag vet faktiskt inte.

2009-03-13 @ 21:49:42
URL: http://frudecibel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0