Den ungdomen...

Notis i MUSIKERN 16/9 1925.

”I det nu öppnade arkivet i furstendömet Sondershausen har man funnit ett protokoll från 1706 över ett konstitorieförhör i Arnstadt med den då 21-årige organisten Johan Sebastian Bach. Han var tilltalad för en massa försyndelser:
 Han hade
1) överskridit sin ledighet:
2) spelat en massa onödiga och underliga variationer i sina preludier:
3) haft för liten respekt hos sina elever:
4) visat för litet allvar under gudstjänsten och skrattat åt prästen: samt
5) låtit en 'obehörig jungfru i kören musicera och husera'.

Protokollet omförmäler, att konstitoriet låtit nåd gå före rätt och släppt syndaren, som emellertid genom egenhändig underskrift lovat att bättra sig.”





Kommentarer
Postat av: herzleid

Appropå det där med "onödiga och underliga variationer" så minns jag följande textrad från högstadiet:



"Spelade för långa förspel, ja det gick som smort.

Folk blev sura för att psalmen blev för kort."



Min musiklärare hade nämligen totat ihop egna (så vitt jag vet iaf) texter till några av de stora kompositörernas kända trudelutter, för att utbilda oss i musikhistoria. Även om jag just nu inte kan erinra mig namnet på musikstycket (men jag kan sjunga den för dig om du vill ;D) så måste jag ge honom pedagogisk cred för de där låtarna. Jag minns fortfarande både Bach, Mozart och Beethoven. =D

2009-06-11 @ 09:00:05
Postat av: Fru Decibel

herzleid: Den sången vill jag gärna höra!

2009-06-11 @ 09:16:24
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Üllah

Så han var en människa också! Skönt att höra.



2009-06-11 @ 09:24:08
Postat av: Keri

Vad skönt att få höra det om gamle Bach! Det var förstås långt, långt innan han fick stå staty där utanför Thomaskyrkan, något som jag föreställer mig väldigt långtråkigt...

2009-06-11 @ 18:38:26
URL: http://mondschnee.blogspot.com
Postat av: Långa Skuggan

Han var minsann duktig på olydighet han!

2009-06-12 @ 10:13:47
URL: http://langaskuggan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0