Tagghuding


Ja, jag har alla taggarna utåt idag.


En bedårande ung dam på 22 luskade ut att jag ska bli pensionär inom kort och frågade empatiskt:
-Hur känns det?
Jag övervägde ett kort ögonblick om jag skulle berätta för henne hur det känns, men dels trodde jag kanske inte att hennes artiga fråga krävde ett sanningsenligt svar, dels vet jag inte riktigt själv hur det känns, dels (kan man ha tre dels?) finns det ingen direkt anledning att måla fan på väggen för 22-åringar. Det kan ju bli mycket värre tills de ska gå i pension.

Jag håller på med de sista brottningsmatcherna med Arbetsförnedringen och Förnedringskassan och det sätter sina spår. De senaste  åren har ju inte heller varit helt händelselösa i fråga om sånt. Om rätt ska vara rätt måste jag ändå säga att  AF har varit snäll och trevlig de två sista gångerna. Jag behövde inte fara runt i Frölunda och besöka gamlingar för att få min Jobb- och aktivitetsgaranti. Kanske Volvos förtjänst. Jag gissar att det är mycket på AF nu.

Men Förnedringskassan har räknat ut min pension och med förstoringsglas kan man skönja några små siffror. Alltså, det är rent löjligt vad  en vanlig, lagom glad pensionär anses kunna leva på. Ännu löjligare är det att en pensionär betalar högre skatt på sin lilla pension än Maud Olofsson på sina tre feta löner. (Jo, hon har tre heltidsjobb. )
Förnedringskassan gör emellertid ingen besviken. Har man onda aningar, så infrias de med råge. Jag tog mina ytterst konstiga pensionspapper och gick iväg till någon slags Försäkringskasseakutmottagning, där små flickor och pojkar sitter på rad för att svara på frågor. En håglös flicka tog emot mig i entrén.
-Kan jag hjälpa er med något?
Jag framförde mitt ärende och då stirrade hon på mig och sa:
-Vad menar ni?
-JAG MENAR PRECIS DET JAG SÄGER, sa jag med stora bokstäver.
Jag fick sitta ner och vänta tills det var min tur. Jag tilldelades ytterligare en ung flicka. Återigen framförde jag mitt ärende och visade mina papper.
-Nej, sånt vet jag inget om, sa flickan.
-Det tänkte jag, sa jag innan jag hann att tänka mig för.
Hon ringde dock upp någon som skulle veta mer. Denna någon framförde en fråga till mig  via flickan:
-Varför tycker du att pensionen är låg?

Ja, varför i all sin dar tycker man det? Kanske är 12 000 brutto en fet och väl tilltagen summa. Och det finns ju de som får ännu mindre, jag vet.  Man borde väl veta hut och vara nöjd med sin lott  och förstå, att Maud Olofsson är värd tre löner och mindre skatt.
Jag fick dock löfte om att bli kontaktad för ett samtal med pensionsgruppen. Man tackar; hög tid. Tänk om det beror på att jag har skrivit fel? Varför kallar de inte in oss i god tid?
Redan på spårvagnen hem, strax efter Grönsakstorget där vagnen kränger och skramlar som mest,  ringer det i byxan.
-Ja, vad var det nu för frågor du hade?

Suck. Spårvagnen är verkligen det bästa stället att diskutera sina ekonomiska  pensionsbekymmer på. Mycket förvånad insåg hon att jag ville träffa någon. Nu väntar jag på det och på att få förklarat varför inte alla mina år räknas och varför det blir så lite pension. Det kanske finns en förklaring, men den är säkert dum.

Säkert hade man kunnat var lite mer om sig och kring sig. Men nu var man inte det. Till alla som fortfarande jobbar vill jag säga: Dä sa va gôtt å leva även när man har slutat jobba. Gör något åt det om ni kan. Till er som inte får jobb: Åk  och tälta i Maud Olofssons trädgård. Gratis bad i tunna.

Jag önskar alltså att jag hade vetat hur allting skulle bli när jag var ung. Varför är man inte klokast i början av livet? Alla skulle tjäna på det. Jag tror att jag ska se "Benjamin Buttons otroliga liv", så kanske jag får något tips om hur det går till.


Kommentarer
Postat av: Åsna

Jag är övertygad om att jag var klokast i början av livet. Sen har det bara gått utför. Tur att du är (blir) en pigg pensionär som kan dryga ut pensionen genom att ge lektioner i cellospel och vett och etikett. Och en liten bordellverksamhet kan du väl starta upp?

2009-02-11 @ 00:12:07
URL: http://kattarsis.blogg.se/
Postat av: Fru Decibel

Åsna: OK. Jag anställer dig på stört. Någon mer hugad spekulant?

2009-02-11 @ 00:46:44
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: cruella

Jag får många propåer på Lunarstorm och torde betinga ett högt pris. Jag är dock tuff i löneförhandlingar.



2009-02-11 @ 09:37:51
URL: http://minkammare.blogspot.com/
Postat av: Fru Decibel

Cruella: Då är jag rädd att jag måste göra dig arbetslös redan från början....

2009-02-11 @ 09:40:22
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Fru Decibel

Annars kunde den ju hetat "Bordellen Cruellen"...

2009-02-11 @ 09:42:14
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Harald Blåtand

:-)



Var du med på den körfest (med bl.a. Ellen & Johan) där gänget vid ett av borden knackade i glasen och sa i inövad kör, "Vi vid Bord Fyra vill gärna skåla med Bord Ellen" ?



"strax efter Grönsakstorget" - hur fick jag för mig att du bor i Dalarna nu? Har väl inte läst ordentligt..



2009-02-11 @ 21:47:40
URL: http://kiwis.se
Postat av: Fru Decibel,

Harald Blåtand: Nej du, det kan inte ha varit den Göteborgska kammarkören, utan någon epigonkör av något slag. Jo, vi har sommarstuga i Dalarna och befolkar den även under julen. Bloggarna växlar därför allteftersom.

2009-02-11 @ 22:00:00
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Långa Skuggan

Men du ska väl ha mer pension? du får ju inte bara från försäkringskassan - du ska ju ha tjänstepension också!

2009-02-13 @ 09:24:58
URL: http://langaskuggan.blogspot.com
Postat av: Fru Decibel

Långa Skuggan: Jag vet det, syster. Men största delen kommer ju från Försäkringskassan. Och om den delen är typ liten, så blir slutsumman inte så stor.Jag bråkar mest för att vara säker på, att ingen har glömt några år, som Göteborg gjorde när jag skulle få 25-årspresent.Då fick jag själv bevisa att jag hade jobbar i 25 år. Sedan dess litar jag inte på någon. Kanske inte på att jag själv har skrivit rätt heller. Hur som helst, den sammanlagda pensionen blir inte större än Reinfelts A-kassa, och det är faktiskt lite knapert.

2009-02-13 @ 10:04:03
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Långa Skuggan

Blodpudding är bra mat. Det kan du bjuda på när jag kommer till dig. Måste göra det snart.

2009-02-13 @ 15:10:45
URL: http://langaskuggan.blogspot.com
Postat av: Fru Decibel

Då får du nog gå på någon restaurang om du vill ha blodpudding. Det serveras, liksom räkor, inte här. Men du kan få tomatsoppa med bacon.

2009-02-13 @ 15:22:38
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Anonym

Kanske du kan kolla lite här? https://www.minpension.se/Startsida.aspx?

Har du tjänsteperson så vänd dig till det bolag pensionen finns hos, de brukar vara hjälpsamma.

2009-02-14 @ 10:26:00
Postat av: Fru Decibel

Kära Ingen: Säg den sida jag inte varit inne på. På den sida du rekommenderar får man veta dels "Uppgifter om allmän pension saknas", dels att jag redan börjat ta ut pension, vilket inte är sant. Jo, en "tjänsteperson" är just vad jag vill ha tag på. Jag vet att FK helst inte vill ha med folk att göra, men de ska allt få med mig att göra. Lite grann i alla fall.

2009-02-14 @ 12:05:55
URL: http://frudecibel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0