Concert Macabre

Egentligen undrar jag varför journalister inte flockas omkring mig och intervjuar mig om mina 40 år i Göteborgs Kammarkör...För att ha varit med så länge kommer jag ihåg påfallande lite, fast får man titta i klippböckerna, så rinner nog minnet över...
Kvällens konsert kommer jag nog inte att glömma i brådrasket, och det gör nog ingen av oss som var med. Det var en ordinär julkonsert med gästartisten Tomas von Brömssen och pianisten Stefan Forssén och basisten Anders Jormin. Vi har jobbat ihop många gånger förr, men det blir förstås alltid något oväntat. En ordinär julkonsert med oss är inte alls särskilt ordinär om man jämför med andras julkonserter. Vi sjöng alltså några franska julsånger som ingen har hört förut, Var hälsad på ett sätt som ingen har hört förut, Flickan i Havanna med Cubakomp och en annan text givetvis, och lite annat. Tomas von Brömssen läste Tunström och en dikt om att han älskar gamla fula kvinnor.

Då började det bli stökigt i en bänk och folk hörde inte alls på vad dirigenten försökte säga.

"Läkare"! ropades det, och män med typiskt läkarutseende strömmade till. Det var en äldre dam, som hade ramlat ihop. Folket blev oroligt och stod upp och dörrar öppnades och folket på läktaren tippade nästan över för att se vad som pågick i bänken. Det blev en ofrivillig paus i konserten. Ambulans hade tillkallats, men det är ju en bit mellan Ljungskile, där vi var och Uddevalla, där ambulansen var, så det dröjde en stund.

Så småningom tyckte dirigenten att vi skulle fortsätta konserten och då blev det riktigt makabert. Medan läkarna och anhöriga pysslade med damen, började vi nynna på nästa låt som passande nog var en Bach-koral. Den är den som för mig har texten "När jag ska lämna världen, o lämna du ej mig", en av de allra vackraste.  Verkligen välfunnet. Hoppas inte damen var någon trägen kyrkbesökare.
Hon kanske trodde att hon redan var i himlen.

Det hade lugnat sig i bänken, men vi visste inte om det var för att hon var död eller om hon bara låg ner. Vi sjöng och sjöng och Stefan spelade och spelade.
Sist skulle vi sjunga "Jul jul strålande jul" med komp av flöjter och cello och piano. Då strömmade ambulansförarna in i kyrkan och fram till damen. Hon var inte död, utan kunde hjälpa till själv med att komma till båren. Vi sjöng och sjöng. Dirigenten märkte ingenting. Tomas v. B. sprang ut efter damen och klappade henne och hon vinkade åt honom. Kanske hon blev lite upprörd över dikten också?

Ibland blir det tokigt. Det absolut värsta som har hänt under mina år i den här kören var när vi skulle sjunga på göteborgskompositören Sven-Eric Johansons 75-årsdagkonsert. Vi skulle sjunga en mycket humoristisk liten svit av honom som hette "Ett skepp kommer lastat". Det var den 28 september 1994, och alla vet väl vilket skepp som var aktuellt den dagen.

När den lilla damen var utburen och Jul jul slut, så var det dags för kvällens clou, den hemlige överraskningsgästen, Wolf Biermann. Han gick på som vanligt och tog över från översättaren och höll låda. Publiken och vi fick sjunga hans "Uppmuntran". Sedan berättade Gunnar Eriksson för publiken att vi  ska ut på flera turneér med Biermann och dessutom göra en skiva. Det var en överraskning, men så är det här i livet.

Jag har förresten alltid undrat vad som skulle hända om det var jag, som trillade ihop under en konsert. Jag har liksom tänkt mig att sopranerna kliver över mig och sparkar mig bakåt så jag inte är i vägen och fortsätter som om inget har hänt. Det är irriterande att jag i så fall kanske inte får veta.




Kommentarer
Postat av: Jesper

Det var verkligen en mycket spännande konsert! Fint val av bild till texten också, ganska likt...hur lyder budskapet?

2009-12-12 @ 10:40:05
Postat av: Fru Decibel

"Rutinerade proffssångare låter sig inte bringas ur fattningen av småsaker och sjunger vidare, som om ingenting hade hänt."

2009-12-12 @ 10:52:37
Postat av: Anonym

Åh nej, Anne Marie. Jag kan HLR!

2009-12-12 @ 12:15:47
Postat av: Fru Decibel

Aha, då är jag trygg.

2009-12-12 @ 12:24:15
Postat av: Översättarhelena

Vad sjöng ni för något trivsamt den 11 september 2001 om jag får fråga? "Gå upp och pröva dina vingar"?

2009-12-12 @ 12:29:13
URL: http://oversattarbloggen.blogspot.com
Postat av: Fru Decibel

Där tror jag faktiskt att vi missade något! Men det kan väl bli fler gånger.

2009-12-12 @ 12:40:49
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Långa Skuggan

Fast igår var alla små damer alerta och svimmade inte och hostade inte heller. Om jag vore du skulle jag låtsassvimma en gång så att man finge veta hur det skulle gå. Kan du inte göra det?

2009-12-13 @ 17:36:30
URL: http://langaskuggan.blogspot.com
Postat av: Fru Decibel

Bra idé!

2009-12-13 @ 17:54:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0