Adveeeeent!

Nu är det bara tre julkonserter kvar! Tro inte att jag klagar; jag tycker det är roligt. För 100 år sedan, när de populära "Julsång i city" började här i Göteborg i Domkyrkan, var jag inte med i någon kör här. Då var jag publik och tyckte det var vansinnigt roligt att få sjunga med körerna, för det lät så bra då. Fast lite arg var jag, när körerna fick sjunga "Stilla natt" och inte jag.
Det är förmodligen likadant med folket nu. "Den ljuva lust till sång", åtminstone julsång, sitter i. Det är väl därför kyrkan är proppfull redan en timma före konsertens början. Det är folk överallt; de nästan hänger i takkronorna. Och kyrkan är stoooooor.
För min del har jag fått mitt lystmäte i kväll efter den årliga adventskonserten i Annedal, när Annedals Vokalensemble uppstår, efter ett års vila. 3 timmars konsert...Sedan går var och en till sitt och träffas igen nästa år.

Körledaren införde en nyhet i Otto Olssons Advent, det obligatoriska stycket. På sista tonen skulle alla vifta med händerna som vansinniga. Själv har jag lite svårt att spela naturlig i sådana situationer, så jag passade på att ta ett kort när det viftades som värst.



Den intresserade, som klickar upp kortet, kan se Göteborgs-Postens  musikrecensent med skägg stå och vifta långt bak till höger. Han får vara med bara för att han inte ska recensera konserten. En atomfysiker som slagit om till musik håller för ett öra, eftersom någon i närheten har fått upp ett hästvibrato på sista tonen. Alla ser ju rätt glada ut ändå, för körledaren visade säkert alla sina tänder. Det betyder att vi ska se glada ut. Detta skedde på läktaren och största delen av publiken anade ingenting.

Den inlånade organisten överraskade de andra musikerna med att spela "Gläns över sjö och strand" i en oannonserad tonart, varvid de andra, som skulle varit med i den, tappade hakorna och fattningen. Detta var ett tillfälle när det kunde varit bra för musikerna att ha haft absolut gehör. Jag menar inte att de borde skaffa sig det, för det är ju lättare sagt än gjort. Jag menar bara att det finns miljoner gånger när det är bra att ha det, men det kommer aldrig fram i Sveriges Radio t.ex. Där dräller det av okunnigt folk som ställer dumma frågor (om detta ämne alltså). Vänta bara tills jag har skrivit min magisteruppsats, så ska dimmorna skingras.

Det är antagligen många bekanta i publiken, som man inte ser. En f.d. kollega kände igen mig och frågade om jag hade linser och om jag spelade piano. Suck. Sen sa hon att hon var kvar på min gamla arbetsplats (Studium) från vilken jag blev avpolleterad för 5 år sedan.
-Du behöver inte hälsa någon, sa jag.

På fredag den 11 börjar julkonserterna med Göteborgs Kammarkör och Tomas von Brömssen, Stefan Forssén och Anders Jormin. Jag tror det blir fint. Den 14 kl. 21 är det på Artisten. Det är så sent  för att alla ska hinna hem och äta korv och sedan i lugn och ro åka till konserten. (Vi kommer förresten att sjunga om en korv.)
Och vi hinner dra igenom de nya arren, som vi med all säkerhet kommer att få.

Kommentarer
Postat av: Åsna

Kom en ängel till himlen med korven i handen...

2009-12-06 @ 22:53:29
Postat av: Fru Decibel

Just det. Elmer Diktonius.

2009-12-06 @ 22:55:08
Postat av: Ullah

Menar du att det skulle ha varit bra för musikerna att ha AG så att de snabbt skulle ha kunnat byta till rätt tonart?

Ser fram emot uppsatsen!

2009-12-07 @ 10:50:07
Postat av: Fru Decibel

Ja visst. Nu blev det i stället så, att när synthen och gitarren tog första ackordet, så märkte de att det inte var den tonarten de hade tänkt spela i. Då vågade de inte försöka luska ut vilken tonart det var, eftersom det var elförstärkning, och det hade blivit ganska påtagligt att de var ute och cyklade ett tag. En organist med a.g. hade genast hört att det var gess-dur och genast satt igång att spela den tonarten. Julpsalmer sitter (eller borde sitta) i ryggmärgen hos alla organister och borde kunna bli spelade i vilken tonart som helst, i princip.

För en gitarrist är det lättare resp. svårare, för det är bara att sätta på en capotastro, när man väl fått fram den förstås.

Nu gick det ju bra ändå, men jag hörde att det gruffades efteråt.

2009-12-07 @ 12:59:21
Postat av: cruella

Jazzhänder på Advent - nä nu! Otto roterar.

2009-12-09 @ 15:33:26
URL: http://minkammare.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0