Åsnor på moln

En rolig och okonventionell konstnärlig släktingfamilj tyckte att vi skulle hänga upp denna underbara tavla i stället för att låta den stå på utedasset i Dalarna, där den har stått hittills. Anledningen till den placeringen är, att vi kanske inte tyckte att den var så underbar. Det hände sig år 1979 att en bror till Händige Herrn gjorde FN-tjänst i Gaza. Där satt det en beduin och målade tavlor på folk efter foton. Raskt skickade broder FN efter foton på alla sina syskon och deras familjer,  6 st. Resultatet blev så här, och vi mumlade tack och ställde den på utedasset. Vi funderade mycket på hur konstnären hade kunnat göra Händige Herrn så lik Birgitta Dahl. Beatlesfrisyr hade han visserligen, men.... Åsnan var kanske ett halvår och satt i en Fjällrävsryggsäck på Händige Herrns rygg. Beduinen grunnade nog på hur han skulle lösa det, och sedan flylttade han in Åsnan till mitten av tavlan, så det ser ut som om hon svävar på ett blått moln. Med mig har han i alla fall lyckats minst dåligt, jag såg faktiskt ut så där ungefär för 30 år sedan.
Tavlan fick i alla fall en ny ram, eftersom den gamla var lite skadad. Kanske var det råttorna som hade knaprat lite på den. Nu är frågan, kan vi ha den här någon annanstans än på utedasset i Dalarna? Har 30 år skänkt tavlan ett försonande skimmer? Jag vet inte. Vad tycker läsarna? Tanken (min) är att den ska bilda centrum på en ikonvägg, där ikonerna inte ska vara helgon med gloria utan det ska vara.....ja,ni får väl se, om jag nu vågar fullfölja planen.


Kommentarer
Postat av: Åsna

Den är vansinnigt vacker, men åsnepappas läppstiftmun framgår inte riktigt på fotot. En närbild, kanske?

2008-09-12 @ 15:37:38
Postat av: Ullah

Den kanske skulle kunna få en gradvis anpassning till en annan existens via något badrum (innedass) i stan.

2008-09-13 @ 10:27:14
URL: http://guld.blogsome.com
Postat av: Långa Skuggan

Men den är jättefin!



man kan inte förneka verkligheten!Jag minns tydligt att det var så där händige herrn såg ut. Den ska hänga i ert nya fina kök förstås till allmän beskådan.

Tycker jag.

2008-09-14 @ 19:28:04
URL: http://langaskuggan.blogspot.com
Postat av: DrKotte

dog av skratt

2008-09-19 @ 21:19:16
URL: http://onkeltuca.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0