Kyckling till höger, kyckling till vänster

Jag ska eventuellt skriva en magisteruppsats i musikvetenskap. C-uppsatsen hette "Absolut gehör tills man dör" och handlade just om det, eftersom jag fått veta att det absoluta gehöret kan förändras när man blir äldre. Som en besvärjelse mot att drabbas skrev jag den, eftersom jag gärna vill ha mitt gehör kvar.
Nu har jag en ny idé, men hittills har jag inte fått något gehör för den, hahaha, åtminstone inte på musikvetenskapen. Den handlar om absolut gehör i andra ändan, alltså det faktum, att en stor del av världen anstränger sig kolossalt för att ge sina barn absolut gehör medelst alla möjliga medel, t.ex. dataspel.
I Japan och i USA är det fint att ha a.g., i Sverige är det fult och anses av många vara en belastning.
Jag tycker det är intressant med denna åsiktsdiskrepans mellan länder. Den finns också  mellan olika musikergrupper; sålunda tror jag att sångare har större nytta av det än t.ex. klarinettister, mellan musiker och amatörer och så finns det ju väldigt många som inte bryr sig det minsta om fenomenet, eftersom det berör så få, ungefär 1 på 10.000.
Men det som intresserar mig mest är alltså om barn kan lära sig a.g. med hjälp av övningar, om det blir fler som får det, vilket slags gehör de utvecklar (kan de urskilja en ton, tre toner, bara pianotoner etc). Går de i speciella skolor (ja, i Japan) eller är det föräldrarna som drar lasset, (hur orkar de), och vilka spel är mest populära och hur får man 5-åringar att tycka att det är jättekul att få kycklingar att gå över miljoner avenyer (se bild). Ett ännu större mysterium är hur vuxna tydligen spelar dessa barnspel också och skickar in frågor till forumet om kycklingarna på avenyn och grodorna som hoppar från olika blad med toner.
Hur svårt kan det vara? tänker jag och ger mig i kast med en demovariant av kycklingarna. Det gäller att urskilja tonen C. Man får höra en fras, som har tonen C, som mål. Sedan får man klicka på äggen och lyssna om c finns med i äggackordet. Finns det, så får man måla ägget med penseln. När man målat alla äggen klickar man på "GO" och då trippar Gullefjun över avenyn. Om man har missat något eller målat fel, stannar kycklingen på avenyn, och en hand visar "STOP".
Efter 31 avenyer upptäckte jag att man kan få en massa andra instrument, inte bara piano. Då blev det mycket svårare att urskilja, t.o.m. för mig. Man kan välja hastighet  (på kycklingarna eller ackordtonerna?) och inte bara tonen C naturligtvis.
På bilden kan ni se att en kyckling har slagit sig ner på gatan för att jag har gjort fel.



Helst skulle jag naturligtvis vilja åka till Japan och kolla hur de bär sig åt, men det är tyvärr inte genomförbart för en lagom tjock dam i sin bästa ålder. Men metoden används också i USA och Tyskland, så vi får väl se om jag hittar någon bra information där. Mig veterligen är det ingen i Sverige, som praktiserar metoden. Om någon vet någon, så är jag tacksam för information.
Tror någon att det kan bli en uppsats?

Rubriken är hämtad från en Povel Ramel-sång. Vilken?

Kommentarer
Postat av: Åsna

Det hade varit roligare om kuklingen blev överkörd om den stannade på avenyn. Dagens barn gillar våld.

2008-11-19 @ 12:07:41
Postat av: Otsi

På A svarar jag: "Titta det snöar"

På B: sjölvklart kan detta bli en uppsats!

På C undrar jag om man kan spela kycklingspelet online (helst gratis förstås) nånstans...?

2008-11-19 @ 13:49:55
Postat av: Fru Decibel

Otsi: På A får du en poäng, på B får du 100 poäng och på C svarar jag nej, inte online, men man kan ladda ner en demoversion eller köpa det för ett antal dollar. Inte så hemskt dyrt tror jag 40, kanske.

2008-11-19 @ 15:42:15
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Ullah

Jag blir förvånad när du skriver att absolut gehör anses fult och en belastning här i Sverige. Det hade jag ingen aning om! Varför? Jag har i nästan hela mitt liv gått omkring och varit avundsjuk på en av mina gamla barndomsvänner som har ag. I min värld är det något högst åtråvärt. Så varför skulle det vara en belastning???

2008-11-19 @ 21:18:41
URL: http://guld.blogsome.com
Postat av: Freddie

...kyckling i örat!



Nu skulle jag kunnat döda (nåja..) för absolut gehör, men jag hade nog blivit ännu mer odräglig och känt mig ännu mer utanför i skolan om jag hade det. Jag suckade redan som det var ganska högljutt för att mina klasskamrater var odugliga och vi var tvungna att sjunga lucialåtarna sextonmiljooooner gånger för ungjävlarna inte kunde lära sig ordentligt. Enda gången jag blivit tillsagd i skolan f.ö., jag lyckades pricka en generalpaus i det allmänna sorlet med mitt "måste vi sjunga EN gång till". Ack ja den tiden.



Tycker det låter som en snörbra uppsats jag! Är frekvensen för a.g. i befolkningen universell eller är japanerna mer benägna att ha det?

2008-11-19 @ 22:27:05
URL: http://resident-pink.livejournal.com
Postat av: Fru Decibel, Åsnemamman

Det är proffsmusiker, som ibland har för sig att a.g. är en belastning.Om det görs ett inslag i radion om a.g. framställs det också som något verkligt besvärligt och man letar upp någon som berättar om när det är jobbigt. Jag förstår inte riktigt varför det ska desinformeras om fenomenet. För mig är det bara jobbigt om man ska transponera a vista på konsert. Det finns en forskningsgren,som anser att asiater är frekventare än kaukasier på grund av tonspråk. Men det finns givetvis en motsatt riktning också, som hävdar ett det är kulturellt.

2008-11-20 @ 08:38:02
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Keri

Vad är det för ton i din telefon när du lyfter på luren?

2008-11-20 @ 15:13:53
URL: http://mondschnee.blogspot.com/
Postat av: Fru Decibel,

I min är det väl ett slags A, fast ett lågt.

2008-11-21 @ 10:31:22
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Keri

Då är det samma ton som här: 425 Hz har jag läst någonstans...

2008-11-21 @ 11:29:41
URL: http://mondschnee.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0