Den första gång....

Lady Stalker försöker få mig att lista första gången jag gjorde olika saker. Man ska notera, att det kan vara den enda gången. Det var inte så lätt, som flera har påpekat, för det mesta som har hänt minns man ju inte. Eftersom jag inte alls minns när jag åt tacos första gången eller körde bil, så hittade jag på saker själv. Så kan det gå.

1. Första gången jag fick ett jobb var på Lillahedens plantskola i Hid. Granar i kilometerlånga rader skulle planteras eller skolas om eller befrias från ogräs, jag minns inte vilket. Jag ångrade mig redan när jag tittade ut ur bilen. Men lönen hägrade, då som nu. Lyckligtvis började det regna, så jag blev hemkörd av skogvaktaren. Jag fick ändå fem kronor. Det var han som flera åt tidigare lärde mig läsa på ett brunt kuvert från Skogsvårdsstyrelsen i Älvsborgs län. ESS-KÅ-O- säger sko, GE säger ge, ESS säger skogs, VE-Å säger vå,  ÄRR säger vår , DE säger vård säger skogsvård etc. Han var född 1895 och lärde sig alltså läsa i början på förra seklet.

2. Första gången jag inte blev vald till Lucia. Det var i fjärde klass och valet stod mellan mig, som kunde sjunga och en, som var söt. Läraren valde till slut, efter rena idolupplägget, (vem ska vi ta....tadam, tadam....) hon som var söt. Jag blev aldrig vald till Lucia något annat sammanhang heller, vilket länge var en stor sorg för mig.

3. Första gången jag insåg att jag var klokare än min mor. Det var vid Hötorget i Borås. Tyvärr insåg jag inte samtidigt att ett visst mått av respekt och tolerans kunde varit klädsamt.

4. Första gången jag blev riktigt rädd var när pälsfabriken, som låg på andra sidan Ätran, brann upp. Jag var sju år och vaknade av att brandlarmet gick. Det var ett sånt där som satt på brandstationen och tjöt över hela byn. Ingen mer var kvar i sovrummet och jag trodde att det var krig och att alla hade sprungit iväg och struntat i mig.

5. Första gången jag upptäckte att jag hade absolut gehör, visste jag inte, att det var något, som hette något. Jag trodde att alla kunde höra vilken tonart kantorn spelade koralen i. Det var ju F-dur, det hördes ju hur tydligt som helst. Jag var kanske 9 år.

6. Första gången jag paddlade kanot på riktigt var med min blivande Händige Herr i Sillerboån i Ljusdal. Vi kämpade en hel dag uppströms, vattnet var iskallt, jag grät,  kor stod olämpligt placerade där vi måste kånka kanoten och när vi slagit upp tältet regande det i tre dagar. Vi gav upp och åkte nerströms. Det tog en kvart. Jag paddlar  ALDRIG mer. Inte Händige Herrn heller, i varje fall inte med mig.

7. Första gången jag fick barn. (Åsnan, du kan hoppa äver det här, du har hört det 7000 gånger förut.) Efter viss dramatik kom hon uppochner på fem kvart  och jag sket uppriktigt sagt i om det blev en apa eller en stövel. Det blev en Åsna och hur himlen kunde vara rosa hela natten den 9 november förstår jag inte, men det är väl sådant som minnet tillverkar i efterhand. Det är 30 år sedan men jag blir fortfarande fuktig i ögonen när jag ser bilder på nyfödingar.

Varsågod och ta över, om någon vill.

Kommentarer
Postat av: Ullah

Föda barn är verkligen något att minnas!

Men angående luciandet, själva lucian skulle inte sjunga när jag gick i skolan, vilket innebar att det var slöseri att välja en sångtalang till den rollen. Det måste vara därför du slapp.

2008-11-15 @ 16:04:56
URL: http://guld.blogsome.com
Postat av: Ulf nilsson

Du är otroligt rolig och självutlämnande! Fullständigt härlig! med all respekt för händige herrn - varför har du inte träffat mig förr??? notlös men inte tonlös

2008-11-27 @ 17:42:56
Postat av: Fru Decibel,

Ulf Nilsson: Tack för berömmet! Ja du, det är mycket man undrar.

2008-11-27 @ 18:02:54
URL: http://frudecibel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0