Massuppfittningar

Idag är det påskdagen. Många påskdagar har det varit, och förr i världen, på 50-talet ungefär, då deltog jag i det kyrkliga spelet, alltså långfredagens tunga sorg och påskdagens uppsluppenhet. Min far klädde sig i svart kostym på långfredagen och jag fick inte ha röda kläder och inte leka med någon.

Jag kunde mina psalmer. Jag kan dem än, men nu har man ingen glädje av dem längre, för dels har de ändrat psalmerna, så man riskerar att göra bort sig om man sjunger utantill, dels går jag aldrig på högmässa om jag inte får betalt, och nu visade det sig att A-kassan tar tillbaka mer än man får ut i lön, så nu är det slut med det också.

Barn fattar ju de konstiga psalmverserna på sitt eget sätt.
-Vi kan väl sjunga den psalmen där de jagar flickan?
-Vilken då?
-Vi skulle jag a-llena då.

"Och hans mål är blott det ena" (Trygga räkan). Jag trodde det var blått. Mål visste jag inte var det var, men jag hade sett en blå elefantfot i en bok. Så jag trodde nog att Gud hade en blå elefantfot.

Psalm 107 tyckte jag om som barn. "Upp min tunga att lovsjunga". För att inte tala om hur kul det var att senare braka lös med "Vad ljus över griften" på orgeln med fullt verk.
Första versen på psalm 107 slutar så här: "Han ur griften, efter skriften, nu i ära träder fram". Jag såg Jesus framför mig, hur han vaknade upp och satte sig upp. Sedan fick han väldigt bråttom och gick ur griften med faslig fart, lätt framåtlutad, som om han var lite arg. Och så gick han och hämtade skriften, och sedan gjorde han bejublad teaterentré med skriften i handen, som en primadonna typ. ...nu i ära träder fram....
Ja, jösses.

Kommentarer
Postat av: Åsna

Psalm 107 heter 147 nu tror jag. Men texten är densamma.

2008-03-24 @ 09:50:35
URL: http://kattarsis.blogg.se/
Postat av: DrKotte

*dog av garv*

2008-03-24 @ 12:07:29
URL: http://onkeltuca.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0