Forrest Gump i rymden

Igår såg jag filmen Apollo 13. För dem som inte orkade titta på den, kan jag berätta att det handlade om det, som skulle bli den andra månfärden, men som inte blev det för att allting gick fel och de höll på att inte komma hem igen. Mycket dramatiskt alltså. Det inträffade i april 1970, och då fanns jag, men jag har absolut inget minne av det. I och för sig har jag aldrig varit särskilt intresserad av rymdfärder, ja Sputnik tittade man ju på och Lajka tänkte man ju på men detta borde ju ha satt avtryck i minnet. Vad gjorde jag i april 1970 eftersom jag totalt kunde missa detta?

Jag tänker. Jag hade ingen TV, ingen tidning. Jag läste musikvetenskap (redan då), för jag hade tröttnat på att vara småskollärare i Kungsbacka och ville vara riktigt student. På musikvetenskapen var det flera som skulle söka till Musikhögskolan, som hette Konservatoriet på den tiden, och kunde de så kunde väl jag tänkte jag. Därför höll jag på att förbereda mig för antagningsproven. Jag åkte mellan Kungsbacka och Jonsered och tog cello- och pianolektioner. Men var övade jag piano? Jag hade ju inget då? Jag minns inte. Men jag var väldigt fokuserad på den lilla världen och den stora med rymdskepp nådde tydligen inte fram till mig. Allting handlade om stråk, klang, uttryck, fingersättning och det var härligt. Ändå härligare blev det när man hade kommit in på skolan och det blev legitimt att sitta och öva sex timmar om dagen. Det var allt man måste, ja förutom hälsa på mamma då. Rymdskepp och andra katastrofer hölls utanför. Vi levde i en skyddad verkstad. Därför har jag antagligen inget minne av Apollo 13. Att det har gåtts på månen minns jag ju, men det var innan jag gick i i verkstaden. Jag vet t.o.m. vad han hette som inte fick sätta första foten på månen, utan 3:e. Eller fick han sitta kvar medan Armstrong hoppade omkring i mångruset? Aldrin hette han och finns berättad om i "Berömda män som varit i Sunne".

Ni som var födda och var medvetna i april 1970, minns ni det här? Huvudrollsinnehavaren i filmen var misstänkt lik Forrest Gump, det såg jag ju. Tänk att han blev astronaut också.

Kommentarer
Postat av: DrKotte

Du gjorde nog vad alla andra ungdomar gjorde 1970. HA.

2008-03-22 @ 00:12:46
URL: http://onkeltuca.blogspot.com
Postat av: Åsnemamman

Dr. Kotte: Ja, vi träffades i små grupper
och valde en ordförande och sedan diskuterade vi litteratur och musik och drack te, alltså precis som ni idag.

2008-03-22 @ 09:26:00
URL: http://www.frudecibel.blogg.se
Postat av: Åsna

Var det så jag blev till? (A)

2008-03-22 @ 13:04:51
URL: http://kattarsis.blogg.se/
Postat av: Åsnemamman

Nej, jag har ju sagt att det var storken.

2008-03-22 @ 14:43:54
URL: http://www.frudecibel.blogg.se
Postat av: Åsna

Tidelag?

2008-03-23 @ 14:33:10
URL: http://kattarsis.blogg.se/
Postat av: Åsnemamman

Men Åsna, hur skulle det gå till? Med en stork? Nej, storken kommer och flyger med ett knyte i munnen. Om du inte vill tro på det, får du väl läsa om Per, Ida och Minimum en gång till.

2008-03-23 @ 17:14:43
URL: http://www.frudecibel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0