Ett liv i skönhet

Apropå mina upplevelser i magnetröntgenkameran (se nedan), fick jag veta att Dalai Lamas hjärnaktivitet hade mätts upp medan han magnetröntgades under meditation. Det visade sig att han hade stor aktivitet i den delen av hjärnan, som brukar röra på sig när man upplever positiva saker. Alltså är meditation något positivt.
Det tror jag säkert att det är, och han har ju tränat länge. Men jag är helt övertygad om att Dalai Lama inte magnetröntgades på Lundby sjukhus i Göteborg. Då hade han nog fått fart på helt andra delar i hjärnan.

F.ö. har jag idag suttit och filosoferat på Centralstationen i Göteborg i väntan på inte Godot utan Åsnan. Det var ett liv och ett kiv på stationen. Fredag eftermiddag och mycket folk sprang förbi. Jag roade mig med att försöka se vilka människor som var högutbildade och vilka markörer som avgjorde att jag tyckte så. Det är helt riskfritt, eftersom inget facit finns. Det lättaste var i alla fall att se vilka som inte var präster. Endast en med plausibel prästlook passerade. De har en viss utstrålning. Håret var en markör. Råd och tid att gå till frisören signalerar god ekonomi, kanske högutbildad. Färgat permanentat hår i råttsvansar signalerar inte hög utbildning. Lång skinnkappa på en kvinna kan vara en markör. En yllehalsduk från Ströms signalerar en professor utrustad med hustru med färgsinne. Julklapp troligen. Sättet att gå avslöjar en del. Ofta går man snyggare och mer målmedvetet om man är högutbildad. Jag undrar vad jag själv signalerar med min finska städerskefrisyr? Jag är inte det minsta finsk och inte kan jag städa heller. Nej, skenet bedrar säkert då och då. Kanske var alla präster.
Annars drömmer jag om ett liv i skönhet. Jag vill att allt ska vara vackert omkring mig. Allt ska vara rent  och solen ska lysa in genom fönstren och en ljum fläkt ska smyga sig in genom den öppna balkongdörren allt medan en renässansgrupp spelar gammal musik i radion. Jag organiserar och plockar men sanningen är att jag inte orkar ta ställning till alla saker. Just nu har vi snickarbod, tapetserarbod och kakelbod, målarbod och elektrikerbod överallt. Det värsta är, att jag börjar tro, att även om renoveringen av köket blir färdig, kommer det att stå målarburkar, tapetskärare och gerinxsågar och tusen millioner andra prylar överallt i evighet, amen.
Kanske är det vackert i himlen? Gator av guld och pärleportar har jag hört. Undrar hur han fick upp pärlorna?

Kommentarer
Postat av: skoåsnan

"finsk städerskefrisyr" - oj vad jag skrattade!
Även i en ett visst kaos finns skönhet. Iaf är det vad jag ursäktar mig med när jag inte hinner plocka undan så mkt som jag skulle vilja.
Förresten - låt smulorna på bordet vara kvar vad som än händer. lova det:)

2008-03-08 @ 08:53:04
Postat av: Ullah

Högutbildade är snyggt klädda och fina i håret? Var har du fått det ifrån? Det stämmer i alla fall inte på många akademiker, i alla fall inte inom humaniora. Rufs, skäggstubb och manchesterkavaj gäller för många, särskilt för professorerna. Manliga som kvinnliga (ja, kanske inte skäggstubbet då). Men de tjänar ju inte särskilt mycket pengar heller.

2008-03-13 @ 08:56:50
URL: http://guld.blogsome.com
Postat av: Åsnemamman

Ullah: Du har rätt! Humanioran vimlar ju av manchesterkavajer och vindrufs. Kanske har det att göra med hur mycket man måste exponera sig för omvärlden. För att sitta på sitt rum och forska behöver man ju inte ens ha lagom långa byxor. Man kan t.o.m. ha ägg i skäggstubben. Jag forskar vidare runt denna intressanta frågeställning.

2008-03-13 @ 11:15:03
URL: http://www.frudecibel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0