Snyggare än Greta Garbo

Nu löser solen sitt blonda hår
 i den första gryningens timma
 och breder det ut över markens vår
 där tusende blommor glimma.


Av någon anledning kommer jag att tänka på denna dikt av Pär Lagerkvist när jag sitter på bryggan och breder ut mina lösa lår över Barken. (Sjön heter Barken.) Hjärnan har sina egna knep att skapa associationer. Det är ganska vackert nere vid vår badplats. Inte så där turistvackert som uppe i Tällberg och runt Siljan. Mera vardagsvackert, som på 50-talet.
Så här ser det ut just nu t.ex.


 
När vi har gäster, drar jag alltid samma harang. När man kommer ner till sjön och denna vy öppnar sig, är det lite Carl Larsson över bilden. När jag går i och badar (näck) blir det Anders Zorn. Jag har sagt det så många gånger så det känns som om jag har karbonpapper i munnen. (Eller Ctrl+C)  Höhö, säger gästerna, inte är väl du så yppig....
Nej, det kan nog hända att jag inte är. Bara punktvis. Dessutom är jag inte tonåring, vilket alla Anders Zorns kullor antagligen var. Jag glömmer bort detta faktum alltsomoftast.
De där lösa låren betyder inte så mycket längre, men tänk vad de har förstört mycket. Därför tycker jag att det är skönt att ungdomar nuförtiden till och med kan visa magen utan att skämmas även om de är så feta, så att en annan hade klätt sig i burka om man hade sett ut så när man var 15 år. Heja er. Men snyggt är det inte.
Det snyggaste på mig är fötterna. Jag slår vad om att jag har snyggare fötter än Greta Garbo. De är små, raka, har  proportioneliga tår och inga kartnaglar eller halluxar. Det är verkligen synd att man inte kan bli bedömd efter fötterna i stället för utseendet upptill eller sin ekonomiska status.
Svar med fotfoto....


Kommentarer
Postat av: Åsna

De visar magen för att de måste för att inte bli mobbade. För att klara av det käkar de piller eller skär sig i armarna. Det var nog bättre förr ändå.

2008-06-27 @ 19:52:09
Postat av: Åsnemamman

Ja, kanske. Men jag tänkte på två frireligiösa Askimbimbos, som gladeligen visar de små feta magarna, även på konsert...

2008-06-27 @ 22:39:36
URL: http://frudecibel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0