Flosklernas tid

Sommaren är för mig en tid av floskler och meningslöst prat. Jag bidrar säkerligen själv till detta av olika orsaker, som jag inte här ska gå in på. En floskel, som har plågat mig idag är "man ska leva i nuet". Säkert har större filosofer än jag rett ut detta, om nuet verkligen finns. Har nuet något utbredning i tid eller är det bara en gräns mellan det förflutna och framtiden? Om nuet bara är ett streck, så kan man väl inte leva i ett streck? Möjligen i ett sträck. Så fort man försöker leva i nuet, så har ju nu redan passerat och har blivit nyss.
Så kära läsare i Stockholm, Nacka, Klingsta, Luleå, 'Sweden, Bovik, Göteborg och Alingsås, kan ni reda ut detta åt mig? Kan man verkligen leva i nuet?
Carpe diem var det ja. Men Carpe dentum var mycket roligare. Det sa Robin Williams i filmen efter,  när han försökte fånga sina löständer.

Kommentarer
Postat av: nacka

fånga dagen är bullshit, sammanfattningsvis. leva i nuet också. varför inte leva då och sen i stället?

2008-07-05 @ 00:33:18
Postat av: Åsna

I strecket vet jag inte om det är nån mening med att leva, men tanken bakom (fast alla har inte nån tanke bakom det när de säger det) är väl att man inte ska fly verkligheten genom att drömma sig bort, bakåt eller framåt i tiden. Dock tycker jag inte att det är nåt fel på att ha både framtiden och baktiden i åtanke medan man befinner sig på strecket eller hur man nu ser på nuet. Men om man tror att framtiden ska servera en lösning på alla ens problem utan att man gör nåt åt det själv i ett streck eller kanske en hel streckkod av nuigheter är det bara destruktivt att leva i framtiden. Om man t.ex. är kidnappad och instängd i en låda utan möjlighet att ta sig ut är det nog väldigt bra att ha möjligheten att drömma sig bort. Att leva i nuet är en floskel därför att de som säger det inte har en aning om vad det innebär. "Skynda er att ha roligt nu, man vet aldrig när det blir roligt igen" är inte innebörden av att leva i nuet, utan snarare ett mer svårbeskrivligt tillstånd av lugn, då man inte jagar efter något, men inte heller är apatisk. Som mitt ekorrhjul ungefär.

2008-07-05 @ 15:07:36
URL: http://kattarsis.blogg.se/
Postat av: bäver

Att påstå att det går att leva i nuet känns som ett av existensens största moment 22. För det första kan vi ju inte leva i annat än den tid vi befinner oss i (i alla fall inte i normaltillståndet), men vi kan ju inte heller koppla bort det förflutna eller framtiden. Vad vore jag för människa om jag levt varje sekund som om den vore den första, utan att ha tagit intryck, lärdom eller varning av tidigare levnadsstunder? Och inte vore jag speciellt trevlig att umgås med om jag inte kunde förutse åtminstone en del av de konsekvenser mitt nuvarande liv för med sig för mig själv och andra.

Så ja, man kan leva i nuet, men det betyder inte att nuet är en fristående del av tiden.

2008-07-05 @ 16:09:19
Postat av: cruella

Min egen personliga tolkning är att man ska försöka uppskatta det man har här och nu i stället för att älta däret och dået eller drömma om en framtid när alla tillvarons skrynklor liksom har slätat ut sig och livet äntligen kan börja.



Nådde denna insikt när jag efter tre års längtan och ännu fler missfall insåg att jag höll på att missa mina högst påtagliga ungars uppväxt och barndom.



Men visst är det floskelvarning på själva uttrycket.

2008-07-08 @ 10:17:35
URL: http://minkammare.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0