Leka på Chalmers

Man behöver inte vara Chalmerist för att gå på Chalmers. Jag har varit i den fysikaliska lekstugan idag. Här är en bild:


Det är ett glasrum i ett glasrum, och där finns över 300 olika saker att experimentera med. Man får inte gå dit alldeles själv, utan man måste ha fröken med sig. Jag hakade på en invandrarklass idag. En halvgalen professor berättade och sköt (han träffade faktiskt mig) och hällde ut flytande "luft", gjorde dimma, visade intelligent metall, kutade omkring med en resväska med ett snurrande hjul i och förklarade det krökta rummet för mig på 30 sekunder och demonstrerade ett tibetanskt tvättfat. I Tibet får man inte tvätta ansiktet med händerna, i alla fall inte på 1400-talet, utan då blötte man handflatorna och så gned man dem mot handtagen. Då bildades vågor i vattnet och så småningom började vattnet spruta upp som en fontän och man kunde bli blöt i ansiktet. Det kunde spruta en halvmeter upp om man var duktig. Det var inte jag, men jag ska gå dit och träna. Tomtar svävade i luften och pennor stod för sig själva. Den halvgalne professorn var egentligen inte alls galen utan bara entusiastisk. Men med den intensiteten kommer han nog snart att gå upp i atomer. Ett besök rekommenderas verkligen innan dess. Här en länk.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0