Svenljunga-Ufa

När jag var liten fanns det egentligen bara Barnens brevlåda på torsdagarna för barn. Nuförtiden vet ungdomar inte vem Farbor Sven var. Det är lite konstigt ändå, för han tillhör ju Sveriges mediehistoria. I stället roade vi barn oss själva med allahanda mer eller mindre tråkiga saker, som ska vara så bra för barn. När jag hade riktigt tråkigt, brukade jag åka tåg på jordgloben. Jag åkte från Svenljunga till Ufa. Ufa var en liten stad (åtminstone på jordgloben, men eftersom den syntes på jordgloben var den nog stor....) i europeiska delen av Sovjet, som det hette på den tiden. Man kunde se ett smalt streck på jordgloben, som gick ända fram till Ufa; det var järnvägen. Jag åkte och åkte. Tåget såg naturligtvis likadant ut som mellan Svenljunga och Borås, dvs. kanske inte att det var rälsbuss förstås. Vi åkte rälsbuss till Hillared, bytte till ånglokståg i Hillared och fortsatte till Borås. Det var säkert ånglok hela vägen till Ufa. Hur det såg ut i Ufa kunde jag nog inte ens föreställa mig. Att det inte var riktigt som i Borås förstod jag nog. Dessutom bodde det ju tre familjer i varje lägenhet. Det hade mamma sagt. När Stalin dog 1953 blev jag jätteglad, för då trodde jag att allting skulle ordna sig. Nu kan man åka till Ufa utan att åka dit. Med hjälp av Google Earth kan man zooma in Ufa och t.o.m. se husen. Jag hittade också järnvägen, och det ser ut som om den slutar i Ufa, precis som på jordgloben. Det är lite fantastiskt. Man kan också Google-Eartha på Svenljunga, och om man klickarpå Roads, så kommer till och med gatunamnen upp, som min pappa bestämde på femtiotalet. Undrar vad han skulle sagt. När Tv började bli populärt fick våra hyresgäster inte ha TV-antenn på taket, för "hur skulle det se ut om det var antenner på alla tak?

Här en bild på Svenljunga Den visar det som i folkmun kallades "Pengalösa hörnet".
Där låg Handelsbanken på 50-talet.



Ufa har tydligen fått en Moské. Den fanns säkert inte när jag åkte tåg dit.



Allt detta kommer sig av att jag spelar något sorts spel på Facebook, där det gäller att hitta så många städer, berömda platser etc i alla världsdelar på kortast möjliga tid och så nära som möjligt. Det är vansinningt roligt, utom när man råkar ta fel på världsdel. Än har det inte varit någon fråga på Ufa. Den skulle jag pricka exakt.

Kommentarer
Postat av: bäver

Om du varit min geografilärare hade jag förmodligen lärt mig något under lektionerna..

2007-12-08 @ 14:43:41
Postat av: Åsnemamman

Skryt. Jag missade Ufa med säkert hundra mil. Försök själva, får ni se hur lätt det är.

2007-12-09 @ 10:07:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0