Nej, Bodil Jönsson

så är det inte. Det kanske är så, om man är en pensionerad professor, bor i en fin villa utanför Lund, har en lång och framgångsrik karriär bakom sig, kan formulera sig, fortfarande kan jobba lite som man har lust, har tid och råd att skriva böcker som man får åka och prata om på bokmässor, har råd att köpa ekologisk mat, har råd att skaffa nya tänder om de gamla ramlar ut, har gulliga barnbarn och råd att leva ett behagligt och intressant liv trots att man är "gammal".
Det som retar upp mig, låt vara att den i mina öron dryga skånska dialekten hjälper till, det är när du docerar och säger "Vi har det så bra i Sverige". "Vi Bodil" och några till kanske, men kan det vara så, att du i ditt ombonade, goda liv, där allting har gått som på räls, inte har haft tillfälle att möta sådana som inte kan hålla med?
Så kan det ju inte vara heller, för du har ju jobbat med rehabiliteringsteknik, och då måste du ju ha träffat personer som inte är så lyckligt lottade som du. Så hur kan det vara så, att man gör sig till tolk för gamla personer och säger att vi har det så bra? Är det så, att en god ekonomi gör att man förlorar förmågan att sätta sig in i hur det är att inte ha en god ekonomi? Att man då får tid och råd att tänka på annat än hur man ska få månaden att gå jämt ut med lönen? (Ja, generellt uttalade).
Det handlar kanske inte bara om att vi inte längre behöver gå tre kilometer till sjön med tvätten innan vi själva går i sjön för att vi inte står ut.
Jag menar bara, att man kanske ska vara lite försiktigare med att göra generella uttalanden om man tillhör gräddan i Sverige och bor i Skånereservatet.
 I somras upptäckte jag dig i publiken vid en konsert som jag deltog i. Det var en församling med framstående personer i Sverige. Du log hult och såg ut som om du hade det bra. Om en vecka ser jag dig kanske igen. Du kommer inte att se mig, för jag är bara en av många. Och jag kommer inte att närma mig dig för att tala om för dig vad jag tycker om generella uttalanden.
Du är bara att gratulera till att ha ett sådant trevligt och behagligt liv tillsammans med dina gelikar.
Jag har det också bättre än många andra, och Gud må förlåta mig om jag prackar på dem min egen lycka.
 
Så här tänkte jag efter att ha sett "Sommarpratarna". Då tänkte jag också att jag är väldigt förtjust i Per Fritzell, som dock hade en blygsam framtoning i programmet. Per Fritzell är inte bara "Man ska ha husvagn". Ingenting slår humoristisk musikalisk intelligens. Tycker jag.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ullah

Det här var väldigt bra skrivet. Jag försökte en gång läsa hennes bok om tiden, men blev tvungen att sluta för jag stod inte ut. Sedan dess undviker jag henne.

2014-11-08 @ 18:31:13
Postat av: Fru Decibel

Tack. Jag trodde nästan jag var ensam om detta.

2014-11-08 @ 23:12:53
Postat av: karin d

Underbar bild. Är det fru Decibels badrum?

2014-11-17 @ 21:16:56
Postat av: Åsna

Jaha, den där boken om tiden har jag nog också försökt läsa. Visste inte vem du pratade om.

2014-11-29 @ 18:03:38
Postat av: Fru Decibel

Tyvärr är det inte mitt badrum. Men det vore något. Då kunde jag ta inträde till avträdet.

2014-12-02 @ 14:29:09
URL: http://frudecibel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0