Inget jädrans pianoklink på min begravning

Denna rubrik steg upp i mitt inre, när jag idag bevistade en mycket sorglig begravning. Det sorgliga var i och för sig inte pianoklinket utan att en ung människa går bort innan hon ens kommit till mitt i livet och att de ganska unga barnen och den inte helt unge fadren står kvar.
Hon hade haft gott om tid att planera sin begravning, och det hade hon gjort också. Skårs kyrka i Göteborg var proppfull med musiker, eftersom den döda var flöjtist. Jag gissar att alla satt och funderade vems tur det är nästa gång och kanske vilken musik man skulle vilja ha.  Det gjorde jag i alla fall, och plötsligt visste jag ett par saker.

Det var naturligtvis inget fel på pianospelet i sig, men jag tycker inte det passar med piano i kyrkan, och det har jag aldrig tyckt! Orgel ska det vara. Så lås pianolocket när det är min tur.

Eftersom man inte vet om man får god tid på sig att planera eller om det blir snabba ryck när det är så dags, så ska jag nu ge några riktlinjer för dem som fortfarande är i livet när jag inte är det. Det är inte så jag att har planerat något frånfälle; tvärtom hoppas jag överleva 50 år till.

Begravningen måste alltså bli i kyrkan, eftersom det är ont om kyrkorglar på andra ställen. Begravning på konserthuset, njaä, det blir nog inte så stämningsfullt.

Eftersom jag har gått ur kyrkan, kanske det kan stöta på problem. Men det är nödvändigt med levande orgelmusik. Det går inte att starta sin himmelsfärd med något substitut. Inga Cd-skivor, tack. Jag vill heller inte ha en organist som trampar i klaveret, utan en som är i sina bästa år och mycket duktig och som inte blir nervös även om det skulle vara en eller annan musiker i församlingen.

Buxtehudes d-mollpassacaglia är ett måste och som avslutning, när alla längtar hem eller till kyrkkaffet (eller kyrkvinet kanske) ska det vara något riktigt långt och pampigt av Johann Sebastian, t.ex. G-dur preludiet och fugan. Det är inte helt lätt, så organisten måste som sagt vara välövad.

Sen kunde man ju tänka sig körmusik, men det är mer svårplanerat. Kanske den kören som jag har tillhört i drygt halva mitt liv har gått hädan också vid det laget; det vet man aldrig. Jag får nog ligga lite lågt där.

Men slutkören i Matteuspassionen är annars mycket lämplig. "Wir setzen uns mit Tränen nieder". Skulle det bli svårt att praktiskt gemomföra, skulle jag kunna nöja mig med "Erbarme dich" med Andreas Scholl. Det är väl dock inte särskilt sannolikt att han skulle erbarme sich über mich, särskilt om jag inte kan applådera.

Nåja, det finns ju lite annat att välja på. Det är helt ok med den här. Op. 76 av Jean Sibelius i arr för cello och gitarr.

Den minnesgode vet vid det här laget, att så fort jag har varit på en begravning, så måste jag blogga om min egen. Se här, t.ex.

Det var förresten min gamle orgellärare, som spelade idag. Han minns inte vad jag heter, så han brukar kalla mig Passacaglia i d-moll, för den förknippar han med mig.


J.S. Bach och Diderik Buxtehude




Kommentarer
Postat av: margaretha

Bra med klara besked! Jag tror att man kan lämna in programmet för sin begravning på en begravningsbyrå - i alla fall kunde man det förr - så du kan ju skriva ut det här inlägget och knalla in på närmaste Fonus, eller vad den nu kan heta.

Margaretha

som inte ska

ha någon

begravning

alls

Postat av: Åsna

Jag ska inte ha nån jävla musik och ingen jävla smörgåstårta. Äppelpaj ska det vara! Med vaniljsås!

2011-10-28 @ 23:20:37
Postat av: Åsna

Och ingen jävla kyrka!

2011-10-28 @ 23:21:17
Postat av: Fru Decibel

Jag tror på lite vin och lite goda ostar. Då blir det så jävla trevlig stämning och alla går hem och tycker att jag var en jävla trevlig prick i alla fall.Synd att jag inte fick vara med.

2011-10-28 @ 23:24:48
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Åsna

Känslan jag vill lämna efter mig är "skönt att slippa henne, men äppelpaj är gott".

2011-10-28 @ 23:26:30
Postat av: cruella

Jag kommer!

2011-10-29 @ 14:43:39
Postat av: Fru Decibel

Äppelpaj eller vin, Cruella?

2011-10-29 @ 17:35:22
Postat av: Kulturchefen

Tror det enda som är helt förbjudet på min hädanfärdsfest är smörgåstårta. Detta trots att jag själv faktiskt älskar smörgåstårta i alla dess former. Men som comfort food är det uruselt, kallt och fortätet. Föredrar varm soppa med bröd, som man måste söla lite med, skicka runt borden, eller kanske rentav resa sig upp och hämta på buffé. Gärna musik i bakgrunden till käket, så ingen känner sig förpliktigad att hålla tal. Pappa fick best of Elvis till fikat.



Vita arkivet finns på fonus, mitt är ifyllt och inlämnat. Fast jag hinner nog ändra mig ett par gånger, hoppas jag i alla fall.Peppar, peppar.

2011-10-30 @ 15:11:11
URL: http://www.kulturchefen.se
Postat av: Ewa

Nu är det ju inte främst begravningen jag tänkte kommentera (även om man faktiskt tänkt på sin egen några ggr - "Det blev så tyst" är nå't jag tror folk skulle säga), utan det är tack vare (el kanske trots) Miljonlotteriet, som jag haft en trevlig stund. Tack för det!



En vältalande herre (modell yngre?) ringde nämligen för en dryg timme se'n ... Efter att ha sagt Nej (med åtföljande diverse ord) ett antal ggr, googlade jag på M-lotteriet. Fann din sida och har skrattat ett antal ggr.



"Det ska inte vara så svårt att säga tack", sa min mamma alltid. Så jag säger det igen: Tack!



Undertecknat

en ordbajsande pensionär på andra kusten

2011-11-04 @ 18:32:26
Postat av: Ullah

Efter min begravning ska det vara jättemycket smörgåstårta UTAN lax med MED mycket räkor på. Till efterrätt äppelpaj och MYCKET vaniljsås. Vin att dricka till, efter en rejäl Campari som aperitivo.

Musik? Någon pampig dödsmässa blir bra, ni kan vända er till Fru D eller Åsnan för tips. Jag litar på dem.

2011-11-10 @ 21:53:07
Postat av: Fru Decibel

Hoppas jag slipper gå på din begravning, Ulla, för jag äter inte räkor ....

2011-11-10 @ 21:59:53
Postat av: Ullah

Men då ger jag order om en specialare till dig. Du skall ju vara musikansvarig!

2011-11-11 @ 17:47:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0