Opassande pris

Jag har fått ett opassande pris av Mrs. Universum!!!!  Det var roligt och jag rodnar klädsamt. Opassande var det för att det är en utmärkelse som egentligen heter "Du har en gullig blogg", och Mrs. U.  tyckte att "uppkäftig" skulle varit mer relevant. Egentligen skulle jag publicera det lilla gullemärket här, men jag väntar tills någon tillverkar ett med "uppkäftig". Eller också gör jag ett själv...
Spanarna i P1 uttalade sig om bloggar i det senaste programmet (13/2). De hade tydligen läst väldigt många och menade att de flesta bara skriver typ "Obama är bra men själv är jag lite lös i magen".  Hm, jag har tydligen missat något....

Mrs. Universum skriver också att gargoyoler väl är vattenkastare av sten, och det lär det nog vara. De fula gubbarna på Linnégatan kastar kanske inte så mycket vatten, så de kanske heter något helt annat? Är det någon som vet? Jag har frågat mina arkitektbekanta, men de visste ingenting.

För att förvissa mig om att jag inte hade förmedlat en faktoid, tog jag kameran och gick ut på Linnégatan. Gargoylen i förra bloggen var alltså bara ett exempel. Här är de berömda gubbarna på det nya huset (det finns 2 st) som skulle skrämma Oscar II:



Hoppas att Oscar tog varning. Gustav V skulle bestämt behövt ett antal också i sitt slott.

Apropå faktoider så är det som så att vi 40-talister inte alls är någon jätteproppen Orvar.  Det är en seglivad faktoid. Födelsekullarna på 20-talet var minst lika stora och inte var det någon som önskade dem ur livet.  Nuders uttalande om köttberg   blir då än mer löjeväckande. Perunkelt.


Kommentarer
Postat av: MrsUniversum

Det var en riktigt ful gubbe. En ful gubbe på vägg = en maskaron.



NE beskriver så här:

"maskaro´n, dekorativt element i form av ett stiliserat ansikte med förvridna drag. Maskaron har antikt ursprung och användes från senrenässansen som dekor på väggar, möbler, bokpärmar o.d."



Huruvida NE har rätt i att det är dekorativt får väl var och en bedöma! Man kan bli mörkrädd för mindre… Tur han är fastmurad.

2009-02-16 @ 14:57:29
URL: http://mittuniversum.wordpress.com
Postat av: Fru Decibel,

Där har vi det! Tack! Men jag skulle inte bli förvånad om de kastade lite vatten på Oscar II när det begav sig. På pin kiv.

2009-02-16 @ 15:12:59
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: bäver

Får rysningar av att se den gubben. Tycker de sänder ut signaler lång väg. "Jag ser dig, din kåte fa-an"

2009-02-17 @ 11:02:58
Postat av: cruella

Nuder var ironisk. Säger han. Men Persson blev skvatt galen och tryckte på utfrysningsknappen.

2009-02-17 @ 11:04:10
URL: http://minkammare.blogspot.com/
Postat av: Ullah

Tack för senast!!!

2009-02-17 @ 15:06:02
URL: http://guld.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0