Musikblogg


Idag kunde man höra mitt namn nämnas i Sveriges Radio, om man var uppe med någorlundatuppen. Dagens "Önska"-program ägnades åt önskningar från Cappella Cordialis, som är den eminenta stråkensemblen heter, som jag är med i. Nåja, det var väl inte så upphetsande, för jag fick ju inte bestämma så mycket själv...

Igår hade emellertid nämnda ensemble konsert. Åh, vad jag tycker om konserter! När man får spela eller sjunga själv. Då behöver man inte ta om, i allmänhet. Repetera är döden. Alla dirigenter säger samma sak....värst är amatördirigenter, som har bestämt sig för vilka fel som ska göras oavsett om de inträffar eller ej.
Vi spelade ett modernt stycke av en svensk -ungrare. Jag är ganska van vid modern musik, vad man nu menar med det, men jag har gjort tämligen mycket av den sorten i alla fall, i synnerhet i den andra eminenta ensemblen jag är med i sedan länge.
Vår lille pojkdirigent kände antagligen den här tonsättaren personligen och tog tillfället i akt att bestämma att vi skulle spela en av satserna. Trots ett utomordentligt repeterande, blev resultatet nog inte helt gediget. Det spelades alltså ganska falskt. Det är tyvärr vanligt att musikläraröron inte kan avgöra om en disharmonisk klang är ren. (Jag kan, men jag är lite onormal). Givetvis kan inte publiken det heller. Många av våra dirigenter hör ibland inte ens om en durters är för hög, och påpeka det, nej, då är man någon som tror att man är någon....Det är sant. Det är oerhört känsligt om man påpekar något för den som är satt att leda. Det är inte heller svårt att förstå. Jag har låååååång erfarenhet av detta.

Nåväl, om violinernas tonbildning präglades av "släpp ut katten", som jag läste i en blogg för ett tag sedan, så var inte bassektionen sämre. Vi har genom alla år haft olika intonation på tonen fiss t.ex. och när alla 4 spelar lite olika fiss, så låter det "voff, voff". Det är svårt att intonera med tredje fingret och jag är inte utan skuld. Men det blir inte på något sätt bättre av att en cellist är gravt hörselskadad, en annan som spelar mycket starkt  är lite hörselskadad och så vi två som inte är hörselskadade än, men som inte hör vad vi spelar eftersom det spelas så starkt. Ja, så är det i en amatörorkester.
Så av detta stycke blev det  en riktig djurens karneval. Publiken kan ju visserligen inte höra vad som är falskt och rent i ett sådant stycke, men den känner instinktivt ändå, vad den tycker om eller inte. Följaktligen hann vi knappt resa oss upp och tacka för applåderna förrän de tog slut...
Bättre gick det med "Från Holbergs tid" av Edvard Grieg. Den är vacker och publikvänlig och rolig att spela, särskilt när man får drilla som fasen på c-strängen i fortissimo.
Grieg får mig att tänka på ett annat tillfälle, när kören jag är med i sjöng i direktsändning från Håkonshallen i Bergen. Kongen var väl inte där personligen, men oerhört högtidligt var det. Vår kör är inte känd för att vara så värst högtidlig. Vi tågar aldrig in med körpärmarna under höger arm etc. Vår körledare är heller inte särskilt formell. Hur som helst, vi sjunger ofta Taube i Erikssons arrangemang, och det gjorde vi nog då också. Men sen skulle vi, förmodligen ombedda, sjunga Grieg. Jag minns inte vad vi sjöng, kanske "Våren". I alla fall påannonserade vår dirigent detta så här, och nu får man lov att vara lite kunnig, för jag tänker inte tala om vad som är roligt:

 "Och nu sjunger kören "Våren" av Evert Grieg".

 Kören kreverade.
Detta var Eriksson i direktsändning, i Norge, i verkligheten.

Kommentarer
Postat av: anna kerstin

underbart med dina musiksnobberier! (eller vad man får kalla dem...)



jag lyssnade på det där programmet. men vad sjutton säger mänskan i början? "innan de börjar spela måste de stämma sina stråkar." är det nåt slags skämt eller?

2008-09-08 @ 16:36:18
URL: http://lunarstormdabok.blogspot.com
Postat av: Fru Decibel

Annakerstin: Ja,vad säger hon! Jo, det var så här, att det var producenten själv som gjorde det här programmet, inte Pernilla Eskilsdotter. Jag tror inte producenten är musiker själv och dessutom var hon nervös, för hon brukar inte ha direktsändningar. Och då kan ju tungan gå utan att huvet är med. Hon sa lite fel namn också och spelade ett konstigt orgelarrangemang av Mendelssohn i stället för originalversionen, och det får väl skyllas på okunskap.

Jag blir alltid beskylld för att vara snobb så fort jag säger som det är....men voff, voff, låt oss stämma våra stråkar!

2008-09-08 @ 22:53:09
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Åsna

Hon kanske tänkte säga "spänna"? Det är ganska likt "stämma". Så kan ju vem som helst råka säga i en lite pressad situation. Men om det var ett skämt var det faktiskt ganska kul. :-P

2008-09-09 @ 00:12:14
Postat av: bäver

Oj då, stämma stråkar? Jo, hon måste nog varit nervös, stackarn.



Skrattade gott åt Grieg-presentationen.

Bägge sakerna låter för övrigt som något jag skulle kunna säga av ren nervositet. Jag vill inte ens veta hur många gånger jag spelat fel arr /presenterat stycken på fel sätt. Vissa saker mår man bra av att inte fatta. hahaha

2008-09-09 @ 15:34:55
Postat av: Ullah

Skriv mer sådant här, då får jag en chans att drömma mig tillbaka till min ungdom när jag också spelade.

Läraren som förgäves (?) sa till oss att släppa katten var förresten Bitto, kanske bekant?

2008-09-09 @ 16:06:38
URL: http://guld.blogsome.com
Postat av: Fru Decibel

Ullah: Hahaha, Bitto, jojomen. Han undervisade på Musikhögskolan när jag gick där. Men jag fick bara 5 lektioner i fiol,fast inte av honom, eftersom jag spelade cello. Vi kom aldrig så långt att vi fick "stämma stråken", bara hålla fiolen med hakan.

2008-09-09 @ 16:18:14
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Ullah

Det finns mycket kul att berätta om honom! Jag hade honom på den kommunala musikskolan i Kungälv, där han av någon anledning extraknäckte.

2008-09-09 @ 17:43:22
URL: http://guld.blogsome.com
Postat av: cruella

Det kan ha sina sidor att sjunga för mycket Taube, det är tydligt:-)

2008-09-11 @ 14:50:33
Postat av: Åsnemamman

Cruella: Det är jag den första att skriva under på.....

2008-09-11 @ 16:31:24
URL: http://frudecibel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0