Kära Danmark

Hela sommaren har jag hållit mig vaken (nåja) för att följa repriserna av Mordkommissionen och Anna Pihl. De har sänts måndag till torsdag på natten, aldrig tidigare än halv ett. Ja, jag vet att man kan spela in, men det är liksom inte detsamma. Jag har örjt mig i danskan och i allt danskt, som jag är så hemligt förtjust i. Jag har nog följt alla danska serier, utom de som har gått på måndagar. Anna Pihl gick på måndagar. Därför är det nytt för mig. I kväll sänds det sista avsnittet. Sedan börjar resten av livet.

Jag vet inte vad det är med danska serier. De är så fruktansvärt mycket bättre än svenska. Om en svensk plötsligt uppenbarar sig i en dansk serie, verkar han fyrkantig och malplacerad. Inte sällan har han en mindre sympatisk roll förresten. Vi minns väl "Stäffän" i Mordkommissionen.

Mark Levengood gjorde sig lustig över danska språket på sitt seminarium. Han hade råkat säga till danska drottningen att danska var så vackert. Och underförstått, det var det ju inte. Vi skrattade gott åt hans krumbuktande inför drottningen, men jag tycker faktiskt att det är vackert. Inte när svenskar ska härma förstås.
Ikväll tar dansksommaren slut. Slutet sammanfaller också med Händige Herrns pensionärsblivande.
Vad ska vi ta oss till nu? Inte kan Persbrandt få mig att stanna uppe halva natten i alla fall.
Nu begynner det.

Kommentarer
Postat av: Översättarhelena

Tyckte du om Riget? Jag har båda säsongerna på DVD och lånar gärna ut dem. Funderar på att köpa Matador också, men den är så dyr. Fast du är kanske mer för polisserier?

2009-10-01 @ 07:55:56
URL: http://oversattarbloggen.blogspot.com
Postat av: Fru Decibel

Riget var väl den som väckte mig. De små Down-barnens ord blev poesi....

Matador har jag inte heller sett eftersom den gick på måndagar (tror jag) så den har jag kvar. Visste inte att den fanns att köpa. Måste kolla vad den kostar.

2009-10-01 @ 10:56:52
Postat av: Ullah

Ja, Matador borde du se.

2009-10-01 @ 14:02:46
Postat av: Åsna

Ooolf!

2009-10-01 @ 18:03:26
URL: http://kattarsis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0