Fagersta

 

Ibland berättar jag om Fagersta. Det är vår närmaste stad när vi är på landet. Landet ligger i Dalarna, som ju som alla vet är det verkliga Sverige. Men det är verkligen på vippen till Västmanland, och det är där vi gör saker som handla på Lidl, gå på systemet (ja, där såg jag understundom Jan Myrdal, men han skickar nog sin unga hustru nuförtiden) och badar i Fagerstahallen, när vattnet sinar på hemmaplan. På sommaren finns det en utomhusbassäng, och man kan faktiskt råka ut för att vara mol allena i 50-metersbassängen. Det är helt ok.

De finns nog ingenting som ser så ödsligt ut som en utomhusbassäng på vintern.

Fagersta är nog trots sitt namn kanske den fulaste stad som finns i Sverige. Här ett exempel på arkitekturen, som är ganska typisk. Jag är inte någon expert, men jag gissar på 60-talsstuk?

 

 

Jag tror att det är omgivningarna som har gett staden dess namn, men att det är så fantastiskt vackert bara ett stenkast från centrum får ju vanliga genomåkare ingen uppfattning om. Centrum domineras av Lidl + parkeringsplats, en begravningsbyrå och en elaffär och Fagerstaposten och lite till. Man blir måttligt upplivad av synen.

Bara någon mil härifrån finns ett världsarv, Engelsbergs bruk, som är oerhört vackert. Titta bara:

 

 

Jag berättar inte mer om Engelsberg, för då tappar jag en läsare.

Det bästa med Fagersta är, som jag har sagt förut, simhallen. Där har de en ångbastu, antagligen tack vare de många finska invandrarna. En gång doftade det eukalyptus i den, och det var helt underbart. Jag hoppas alltid att jag ska komma på en sådan dag igen, men hittills har jag inte lyckats pricka in den.

Men för dem som bor här jämt kanske det bästa är att Fagersta är den enda kommun i Sverige, som inte har underskott i finanserna.  Och det är rödrött styre här. Heder åt fula Fagersta!

 

När man åker in i Fagersta möts man av stadens slogan: Här får du livstid.

 

 

Inne på toaletten i simhallen står samma slogan. Detta anses vara jättevitsigt, har jag läst. Men jag vet inte om jag skulle vilja ha  livstid i Fagersta. Nej, jag vill nog trots allt inte ha livstid ens på toaletten i den utmärkta Fagersta simhall. Det vill nog inte ungdomsbrottlingarna heller, som förvaras i närheten, inte i närheten av simhallen utan av Fagersta.  De rymmer stup i kvarten.

 

Denna slogan överträffas i mitt tycke endast av Säters:

 

Bli tokig i Säter!

 

 

Ja, vad ska man säga?


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag uppskattar omtanken.

2009-12-28 @ 22:32:34
Postat av: Ullah

En gång var jag i Säter. Det enda jag minns är en massa små små grodor som hoppade runt.

2009-12-28 @ 23:47:33
Postat av: Fru Decibel

Var de tokiga?

Det finns förresten ett fantastiskt filmmuseum i Säter för den som är tokig i film.

2009-12-29 @ 07:14:25
Postat av: Åsna

Märkligt att ingen känner sig "krängt" och anmäler dem.

2009-12-29 @ 11:18:49
Postat av: Översättarhelena

Jag följde din länk till Engelsberg och såg att där hade funnits en herrsmedja. Ganska fantasieggande.

2009-12-29 @ 19:31:03
URL: http://oversattarbloggen.blogspot.com
Postat av: Ullah

Jag tycker Säters slogan är riktigt fyndig.

2009-12-29 @ 23:25:51
Postat av: Anonym

Jag tycker det är bra att de rödröda (och förmodat solidariska och rättvisa?) politikerna i Fagersta tagit sitt förnuft till fånga (omvänt sig under galgen?) och nu ska ta emot ensamkommande flyktingbarn.

2009-12-31 @ 09:45:05
Postat av: Fru Decibel

Instämmer med Anonym, men det hade varit roligt att veta vem som döljer sig bakom inlägget. F.ö. kan det meddelas, att Fagersta redan har ett ganska stort inslag av invandrare, inte bara finska.

2009-12-31 @ 11:13:02
Postat av: cruella

Äsch, inte var det min mening att vara anonym! Jag sitter vid farsans dator, inga automatiska ifyllningar då.

2010-01-01 @ 09:34:32
Postat av: Fru Decibel

Aha! Jag sitter just och funderar på hur man ska få de automatiska ifyllningarna att funka på min nya lilla röda. Det funkar på blogg.se men inte på blogspot.com, och det är ju hur jobbigt som helst att behöva skriva i varje gång....

2010-01-01 @ 10:23:03
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Üllah

Jag får ideligen fylla i uppgifterna på blogg.se också. Men det hindrar mig inte från att kommentera!

2010-01-01 @ 11:19:18
Postat av: Fru Decibel

Du har nog större bokstäver och större ögon.

2010-01-01 @ 14:00:50
URL: http://frudecibel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0