När Horace kukade ur

Ingen har väl undgått senaste tidens Svenska Akademienskandalen. Jag har sällat mig till knytblusmaffian trots att jag inte äger någon knytblus, men en provisorisk trasa om halsen fick duga.
 
Jag är faktiskt besviken. Jag hade nämligen ett litet hemligt förbund med Horace, för han är den enda i Sverige förutom jag som känner till en spansk poet, vars mest kända dikt jag har tonsatt. Detta fick jag reda på i ett TV-program med Liv och Horace i Europa. Jag piggnade ju till och skrev till honom att jag tyckte det var kul att han också (!) kände till honom. Och så blev det att vi fick ett hemligt förbund, med två medlemmar.
Jag gillade grisboken (utom ett par meningar), för jag tyckte han formulerade sig så kort och kärnfullt.
 
Men nu måste det ha slagit fullständigt slint i den hjärnan. Allting är ju redan skrivet om honom, J-C A. och Fru Frostensson och alla de andra inblandade, så jag behöver inte upprepa det.
Men jag undrar en sak. Om det nu ska väljas in nya i Akademien, så måste det ju vara sådana som tycker likadant som Horace och resterna? Som tycker att det är ok att inte göra något åt vare sig jäv eller sexuella trakasserier. Som tycker att det var bra att Sara Danius fick gå. Som tycker att man ska ha J - C. A. som livsstilsförebild. Som tycker att sexuella trakasserier behöver man inte ta på allvar; bara att låtsas som ingenting och vända blad.
 Och hur många sådana människor finns det nu? Som skulle tacka ja till en inbjudan?  Det skulle vara intressant att få reda på hur många som blir tillfrågade och  tackar nej.
 
Frågar de mig, så kommer jag att ställa villkor. Horace ska ut, och de gamla gubbsen, de som är äldre än jag alltså, ska ut. Tror kanske att jag väljer in bara kvinnor.
 Hur som helst, jag har ett möte med mig själv ikväll och jag har beslutat att Horace måste avgå ur vårt hemliga förbund. Han är faktiskt den sämste medlemmen sedan 1786.
 Nån djävla ordning får det vara i ett förbund.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!
Ibland får man lön när man kikar in på bloggen!
Bra där med lite uteslutning :-)
/Karin D

2018-05-16 @ 20:28:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0