Det går så där

Nej, springer gör jag inte av en del orsaker. Men motionera bör man ju.  Själv har jag periodvis lite svårt med motivationen. Att göra det för att jag ska må bra och inte få tarmcancer eller osteoporos eller infarkt etc.etc. det slår inte igenom i min hjärna. Ofta kan jag få mig till motion ändå, för det är ju skönt efteråt i alla fall. Men jag behöver starkare incitament för att det ska bli något.
 
I ungdomens dar sprang man som en galning för att bli vacker för att något föremål för ens ömma låga skulle uppmärksamma att det brann. Det gick ju så där, kan jag tala om. Gudskelov.
Bantat har jag gjort sedan jag var 14. Inte hela tiden förstås, men jag minns Svensk Damtidnings bantningsbilaga 1959 med alla kaloriangivelser och en välformad flicka i ljusblå gymnastikdräkt framför en spegel på framsidan. Det gick så där kan jag tala om.
 
På 60-talet kom det några slags kex som man skulle erätta en måltid med. Då gick jag på gymnasiet i Borås;  var inackorderad hos en tant, och det gick så där kan jag tala om. Jag åt både hennes mat och det där kexet.
 
En gång var jag med i viktväktarna och det gick så bra så att en väktare ringde och sa att jag inte fick vara med längre, för jag hade gått ner för mycket. Det var en lycka att äntligen vara ack som ett fjun så lätt. Men säg den lycka som varar beständigt.
För att göra en lång historia kort, så har jag hittat fram till något slags jämvikt som passar till min längd genom att utesluta bröd, pasta, potatis, socker (förstås) och vitt mjöl så mycket som möjligt.
Så att bli smalare är inte längre något incitament för att vara motiverad för motion. Jag är en lagom tjock dam med mina bästa år bakom mig.
 
Friskis och svettis har jag hållit på med av och till sedan 1985. Ganska mycket av faktiskt. Jag vill ju inte gärna få ondare än jag redan har överallt, och jag har en viss förmåga att få ont i fötter och axlar. Nuvarande aktivitet består av seniordans en gång i veckan, och det är verkligen ingen dans på rosor, om någon trodde det. Synapserna går varma och svetten rinner både här och där.
 
Men det räcker ju inte enligt alla förståsigpåare. Jag måste nog uppsöka Friskisgymmet också. Där är min ömma punkt, för det är så tråkigt.
 
Idag har jag börjat höstens vandringar uppå Skansenkronanberget och ner igen med mina tunga stavar. Det är inte så enkelt som det kan tyckas. Först ska man hitta några kläder och det är inte det lättaste i det här huset. För tillfället har jag mina kläder i ett avstängt rum där det står en värmefläkt och torkar muren efter en vattenskada. Dessutom går garderobsdörrarna inte att öppna på grund av ett snickarlager. Nåväl, när jag hade hittat ett par byxor upptäckte jag, att det inte fanns någon ficka för mobilen. Det måste ju finnas, eftersom jag har stavar i händerna. Hittade nya byxor men upptäckte att de var väldigt mycket för stora och skulle de verkligen sitta uppe med en mobil i fickan? Jag prövade, och ja, kanske, om ingen rycker.
Detta kan jag förmå mig till genom att ha tänkt ut att jag ska ta ett foto från samma ställe varje gång och göra ett hösten kommmer-album. Jag är en frenetisk fotograf. Då får jag också vila mig en stund på en lämpligt utplacerad soffa. Jag satte igång Run keeper och S Health och tänkte att något skall väl fungera. Det gick så där kan jag tala om. Inget av fotona jag tog sparades. Kameran fungerar tydligen inte när man har  sådana där motionsprogram i gång. Måste tydligen gå i morgon också ...
 
Jag har i alla fall gått 0,67 km och förbrukat 38 kalorier!
 
 Eftersom kameran inte fungerade idag, kommer här ett foto från förra hösten. Här brukar jag stanna och titta uppåt och konsterar att världen tycks bestå.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Carita

Jag tycker det verkar gå ganska bra! Ser fram emot att följa bildströmmen från dina uppförsbackepromenader.

2014-09-07 @ 22:17:18
URL: http://enkeltuttryckt.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0