Jag hade rätt!!!

Nyss la jag "kat" i Wordfeud. Ja, det var det enda som gick med de två konsonanterna jag hade. Dvs. jag trodde verkligen inte att det gick, men ibland lägger man ord ändå och hoppas att det har tillkommit något nytt svenskt ord under dagen, som man ännu inte känner till.

Nåja, kat är väl inte helt nytt när jag tänker efter, men jag brukar stava det qat. När jag tänker efter ändå mer, minns jag ett fruktansvärt ögonblick i tredje klass i folkskolan. Vi skulle ge exempel på ord som fick kort vokal när man la till en likadan konsonant. Som mat-matt. Jag viftade ivrigt och sa "kat-katt". "Nej", sa vikarien, som vi hade då, "det ordet finns inte".

Tårarna brände bakom ögonlocken och jag blev fruktansvärt arg. Dumma, förbenade, korkade vikariefröken! Jag visste ju att det fanns! Jag hade sett det i Kalle Anka. (Alla människor utom Åsnan och jag säger Kallianka förresten). Längst ner på en vänstersida i den serien som handlar om när knattarna skolkar från skolan och Kalle kommer på dem hela tiden, så lägger knattarna benen på ryggen för att undkomma Kalle, och då säger de "Det var då kat ...". Naturligtvis betydde det fan eller motsvarande, fast det skrev man ju inte i Kalle Anka, som hade ett förnämligt språk. Jag kunde också tänka mig att man kunde säga "katigt" etc.

Inte förrän många år efteråt upptäckte jag de där små prickarna efter kat.
Nog tror jag att det fanns qat redan 1954, men det var väl för mycket begärt att en vikarierande folkskolelärarinna i Svenljunga skulle veta att det också kunde stavas kat.

Förresten ifall ni har undrat: Tjatte har röd mössa, Knatte har blå och Fnatte grön (gul i vissa serier.) Så det så.





Kommentarer
Postat av: Ullah

Nu känner jag mig orättvist utpekad! Jag säger inte alls Kallianka!

2012-03-10 @ 17:19:57
Postat av: Fru Decibel

Det ska vi nog kontrollera vid nästa bloggarträff!

2012-03-11 @ 08:51:03
Postat av: Ullah

Ja! Snart!

2012-03-11 @ 22:33:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0