Maestro

Om ni tänker se programmet Maestro på SvtPlay, ska ni inte läsa här. För nu tänker jag tala om vad jag tycker.
Jag tycker det var ett av de roligaste programmen på länge. Sex noviser fick lära sig att dirigera av professionella lärare och fick dirigera Sveriges Radios symfoniorkester och kör. Liksom i Idol, blev det utröstning, och det var symfonikerna och kören som fick trycka på knappar och tala om vem de vill ha kvar.
De sex var Viveka Lärn, Jörgen Kruth, Claes Elfsberg,  Ola Rapace, Petra Mede och Marit Bergman.



Ola Rapace var säker på att han skulle vinna och hade världens drygaste attityd. "De andra har inte samma potential som jag".
Han vann inte. Om någon såg det sista programmet, kan någon i så fall tala om för mig om han behagade skämta, som en mig närstående person trodde, eller är han så dryg?

Petra Mede vann inte heller, men hon var den jag var mest imponerad av. Lärde sig alla stycken utantill med alla insatser och hade en mycket fin och uttrycksfull slagteknik. Den som ändå hade sett ut så på dirigeringen på Musikhögskolan. Jag fick förresten Ba i dirigering, samma som professor Gunnar Eriksson.

Dessutom gick hon vackrast av alla. Undra på det, hon är ju dansare. Där ser man vådan av att växa upp i ett samhälle i södra Västergötlands skogsbygd. Ingen balettskola fanns det där. Alltså går man som en lufs. Lite baletträning skulle vara obligatoriskt för alla. Mer balett åt folket!

Hur som helst, det fanns en som inte uppskattade programmet. Hovsångerskan Siv Wennberg skämde ut sig i Tv genom att skälla på stackars Claes Elfsberg för att han deltog i detta spektakel. Man tror inte sina öron, att det finns sådana "tanter". Titta här, om ni orkar:

 

Trots Siv Wennberg  kommer den som vann att få dirigera sitt stycke på jubileumskonserten i Berwaldhallen lördagen den 1 oktober  Det blev som sagt inte Petra Mede, men jag rör mig numera som hon på tisdagarna på dansen på Friskis och Svettis. Ingen av de andra deltagarna har kommenterat att jag ser ut som Petra Mede lustigt nog. Men de kanske inte såg programmet.

Fast jag såg aldrig några svettdroppar i hennes hår förstås. Men det droppar både här och där på oss tanter på Friskis. Och hör och häpna, två karlar deltar i dansen. Män har ju alltid svårare för koordination, åtminstone av det slaget som ska utföras på Friskis. Därför beundrar jag dem oerhört, att de kommer gång på gång utan få ihop vänster ben med motstående arm och klappa och snurra samtidigt.

Allra som charmigast är de när Lill-Babs sjunger "En tuff brud i lyxförpackning" och vi ska sätta handen kokett bakom örat samtidigt som vi vänder riktning på en fot i farten. Så gulligt.

 

Här en verkligt tuff brud i snygg förpackning!

 

 

 


Kommentarer
Postat av: cruella

Hahaha, Sivan är ju en frisk fläkt även om jag tycker hon är helt åt pepparn i det här sammanhanget. Någon liten poäng kan hon säkert ha, men det går ju inte att framföra den så där. Men det skiter Sivan-Divan i, och det gör hon väl i och för sig rätt i. Diva var det ja.

2011-09-22 @ 13:03:02
URL: http://minkammare.blogspot.com/
Postat av: Ö-helena

Men vad besviken jag blir nu, jag som alltid har varit lite småförälskad i Ola Rapace, och så är han en tölp. Är det inte alltför ofta på det viset, så säg.

2011-09-23 @ 08:23:09
URL: http://oversattarbloggen.blogspot.com
Postat av: cruella

Ö-helena, du är inte klok - Ola Rapace? Då kan du ju inte ha sett honom annat än på bild. Han är Björn Kjellmans onda tvilling, alltid infernaliskt flinande med den där jäkla tungspetsen - uuuuuh. Förfärlig. Jag vägrar konsekvent allt han är med i.

2011-09-23 @ 10:00:00
URL: http://minkammare.blogspot.com/
Postat av: bäver

Haha Cruella, du låter som mig när Persbrandt nämns. ;)



Men ärligt talat, Siv Wennberg.. Hon representerar här allt det jag ställde mig emot som musiker, som fick mig att helt vilja avstå alla former av professionellt musicerande. Tur det finns såna som Siv (och Skommar) som kan se till att det sållas bort oseriösa, okunniga männsikor som envisas med att tycka att musik ska vara roligt.

2011-09-25 @ 17:30:06
Postat av: bäver

..och som inte kan stava heller tydligen.

2011-09-25 @ 17:30:45
Postat av: cruella

Jag låter likadan när Persbrandt kommer på tal. Och Plura. Och Morberg. Och...

2011-09-26 @ 11:01:06
Postat av: Fru Decibel

Å, vad det är skönt när man har gemensamma fiender!

2011-09-26 @ 11:41:05
Postat av: bäver

Min lillasyster stöter på Morberg rätt vad det är, och hon hävdar att han är "sååå dryg" och ska ha allting gratis för att han är känd.

2011-09-26 @ 18:58:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0