Den sovande profeten

Varje vecka blir jag kallad till ett möte i New York. Det beror på att organisatörskan har råkat stoppa in även min mejladress i sitt gruppmejlsutskick. Jag har tyvärr inte tillfälle att närvara så mycket men jag har faktiskt varit med på ett möte, helt oförskyllt och helt utan förkunskaper. Det var år 2007, när Åsnan och jag damp ner i New York för att jag skulle intervjua min mors syssling om hans förändrade absoluta gehör.

Det visade sig att både släktingen och hans fru var djupt engagerade i en rörelse, som heter Science of Light och de råkade ha ett möte samma dag som vi kom. Det var bara att hänga med och bli presenterade som släkten från Sverige. Jag minns nu inte så mycket längre mer än att vi skulle meditera och hålla varandra i händerna och säga något till grannen. Det gick utmärkt för mig att meditera eftersom jag sov som en stock på grund av jetlaggen. De försökte kanske förklara lite om rörelsen, men jag uppfattade inte så värst mycket.

Jag har aldrig känt någon dragning till sekter, allra minst den här, som har i mitt tycke det fulaste utskicket och en riktigt hemsk hemsida. På något sätt har Åsnan och jag också hamnat någonstans på deras hemsida, men nu tror jag att vi är raderade.  Här är en länk till dem, så kan ni själva förvissa er.

Med anledning av att jag ständigt uppmanas att komma på deras möten, tänkte jag att jag i alla fall skulle läsa lite om den sovande profeten, så jag lånade en bok.
Profeten hette Edgar Cayce och han uttalade sig om en massa saker, som senare inträffade. Han la sig ner och slöt ögonen och sedan började han prata. Det kallas i boken för en "reading". Man kunde fråga honom om vad som helst, och han hade svar på det mesta. När han vaknade hade han ingen aning om vad han hade sagt. Dessa profetior under trance slog sedan in till 97 %. Alla finns nedtecknade och bevarade i "Den svarta boken".

Jag tänker inte redogöra för allat vad han sa, men jag kan konstatera, att de två böckerna som finns om honom på svenska oftast är utlånade.
Naturligtvis var han anfäktad av den amerikanska religionen. Det kanske inte är så konstigt. Kan man vara trovärdig annars i USA?
Det märkliga med honom var att han kunde bota människor bara genom att få deras namn och adress. Han kunde ge utförliga recept mot alla möjliga och omöjliga sjukdomar och boken vimlar av vittnesmål om människor som blivit botade.   han hade absolut ingen utbildning på det området.

Det märkligaste tycker jag är hans utsagor om obotliga sjukdomar och alla hans huskurer. Det kostar ju inget att pröva, förhoppningsvis.
Så, om ni har springmask;ät vitkålsblad. Mums mums för barnen. Salladsblad har en narkotisk effekt .... Hm, jag tycker alltid att salladsblad är onödiga. Ett par mandlar om dagen och man slipper cancer. Massage med jordnötsolja och man slipper ledinflammation. Mot psoriasis: saffranste och kungsljuste och Resinolsalva (vad nu det är). Ja, han uttalade sig också om bröstcancer och lyckades bota en del också. Det finns massor av redogörelser i boken; leta själva. Migrän, t.ex, om ni går omkring med det.
Edgar Cayce somnade in för gott 1944, men hans profetior lever ännu i folks medvetande, och det finns faktiskt en filial i Skåne.
Om man jämför med Jesus har han ju lyckats bra mycket bättre och alla hans readingar finns dokumenterade och är kontrollerade. Jag vet som vanligt inte vad jag ska tro. Osvuret är bäst, säger jag som vanligt på mitt fega vis, men jag tror jag ska börja äta mandel lite regelbundet i alla fall.
Då kanske man kan få komma till New York någon mer gång.

Källa: Jess Staern: Den sovande profeten


Ursäkta den vanvördiga bilden.


Kommentarer
Postat av: Miss Gillette

Tack för tipsen! Resinol är ett receptfritt amerikanskt preparat vars aktiva ingrediens tydligen huvudsakligen är nånting hartsliknande. (Vet inte om det finns en svensk motsvarighet men ska ta reda på det.) Som psoriatiker tänker jag faktiskt testa det; det kan knappast göra skada i alla fall. Vad som kan finnas i saffran och kungsljus som kan hämma psoriasis ska jag också ta reda på.



Psoriasis är i och för sig en sjukdom som kan bli bättre av alla möjliga preparat och livsmedel bara man är tillräckligt övertygad om att det ska funka. Däremot brukar inte effekten vara permanent, det vill säga: saffranste eller tallkåda eller löksoppa (löksoppa = vad det nu kan vara) kanske lindrar i ett år, men sen avtar effekten och man får hitta på en annan kur åt sig.

2011-02-14 @ 12:26:52
URL: http://missgillette.blogspot.com
Postat av: Fru Decibel

Enbrel är annars ett nytt biologiskt preparat mot psoriasis.Receptbelagt förstås och fruktansvärt dyrt. Behöver man det är det bra att bo i Sverige. Om nu inte profetens tips skulle funka.

2011-02-14 @ 13:00:35
Postat av: Miss Gillette

Jag tror jag testar profeten först. Det är så olikt mig att blotta tilltaget kanske kan skrämma in sjukdomen i nån mörk garderob.

2011-02-14 @ 14:16:47
URL: http://missgillette.blogspot.com
Postat av: Paula

Jag fastnade vid inledningen: hurdå förändrat absolut gehör?

2011-02-14 @ 23:55:16
URL: http://paulas.se
Postat av: Fru Decibel

Jo, det är inte ovanligt att äldre personer med absolut gehör upplever att ett stycke som de brukar uppfatta som D-dur plötsligt klingar i E-Dur eller kanske till och med F i deras öron. Jag skrev en C-uppsats om detta på Musikvetenskapen, där jag intervjuade tio äldre personer: "Absolut gehör tills man dör?"

2011-02-15 @ 00:03:34
Postat av: Ullah

Jag har läst uppsatsen. Den är jätteintressant!

2011-02-15 @ 14:59:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0