Mitt i musikspenaten

På den tiden när jag blev med sommarställe, var jag så ambitiös, så att jag skulle ha en rabatt med följande blommor:

Gullviva, mandelblom, kattfot och blå viol och
Liljor och akvileja, rosor och saliveja, krusmynta, hjärtansfröjd.

Sedan skulle jag fråga alla mina besökare "vad är det för sånger jag har planterat här då?" och så skulle det inte vara så lätt för att jag hade blandat två sånger. Mycket fiffigt tyckte jag.

Ni som är lite trädgådsvana, förstår ju, att det inte var helt lätt att få dessa blommor i samma rabatt att se bra ut och att t.ex. blomma samtidigt. Ett år tror jag att jag lyckades  att få tag i alla blommor. Men den där mandelblommen var tjurig och smet iväg. Liljorna var rosa på köpebilden. Året efter var de orange, och den färgen hatar jag. Kattfoten visade sig inte alls vara kattfot; jag var lurad. Rosen fick bli en inte alltför rolig parkros, för att den inte skulle dö av vintern. Gullvivor växer på tomten, men i rabatten ville de absolut inte vara. Violerna var likadana. Man kan nog säga, att projektet misslyckades. Nu har rabatten ockuperats av praktlysing, och jag är praktlös, förlåt maktlös. Rosen och liljan sticker fortfarande upp som fornminnen i det gula. "Das grosse Gelb". Hm, det var en annan sång.

Apropå salvia var det engång en besserwisser som berättade för mig, att Hugo Alfvén ville att man skulle sjunga "salivia" eftersom det heter salvia. Denne besserwisser bodde i Alfvénbygden och hade direktinformation från musikfolket där. Detta försökte jag i min tur föra över till mitt musikfolk. Många år efteråt hörde jag en gammal upptagning  från en körrepetition med Hugo Alfvén på radion. Då säger han: "Ni ska sjunga saliveja. Det heter ju salvia, men det måste ju rimma".
Jag säger sällan något mer efter den näsbrännan, bara ibland. Nu har alla glömt det, som tur är.

Men när jag tänker efter, så har jag fortfarande alla blommor utom mandelblommen förstås, fast lite här och där. Kattfoten har också tassat in.
Jag har mycket annat också. Tusen miljoner gånger har jag sjungit en låt av Lars Gullin som har fått svensk text av någon, som inte vågar skriva text själv utan lånar från Psaltaren:

Människans dagar är som gräset;
när vinden går däröver
är det icke mer.

Jag bara undrar. Vad var det för ett jädrans gräs de hade i Gamla testamentet? Var ogräset inte uppfunnet? Tänk om man bara kunde blåsa lite över ogräset, så var det borta. Eller om människans dagar kunde vara som ogräset. Många dagar bleve det.
Alla blommorna i "Uti vår hage " lär gå att använda vid fosterfördrivning. Undrar om Hugo Alfvén visste det? Eller det kanske var just det han visste. Han kanske var tvungen att bli expert, som han höll på.

Det finns mer musik i min trädgård. Men nu ska jag låta alla läsare gissa! Vilken sång passar till den här bilden?


Bästa förslaget får ett hedersomnämnande i nästa inlägg!

Kommentarer
Postat av: Åsna

Rida rida ranka?

2010-06-15 @ 09:24:43
Postat av: Ö-helena

Vän av ordning? Sjungen av Fred Åkerström och skriven av Fritz Sjöström (fast det var jag tvungen att googla fram).



Där jag bor, där jag slarvigt bor

Där är också alla mina grannar som små vindfång

Ingen tror, ingen riktigt tror

Att jag någonsin ska kratta en grusgång



2010-06-15 @ 10:34:50
URL: http://oversattarbloggen.blogspot.com
Postat av: bäver

"En daggkåpa vill jag vara" tycker jag mig se. Eller "hör löken gal om våren" haaaaa haaaa. Jag har med andra ord ingen aning. Fint var det i alla fall, mycket mycket finare än jag har här och precis sådär vill jag ha det!

2010-06-15 @ 13:18:56
Postat av: Ullah

Jag nöjer mig med att ha fått veta vad saliveja är för något.

2010-06-15 @ 14:56:08
Postat av: cruella

Bock i örtagård. Fast det var visst Piraten. Och ingen sång.

2010-06-15 @ 15:02:33
URL: http://minkammare.blogspot.com/
Postat av: Inger

I en klosterträdgård. Man kan riktigt höra Jan Lindblad vissla:)

2010-06-16 @ 21:53:48
Postat av: Inger

I en klosterträdgård. Man kan riktigt höra Jan Lindblad vissla:)

2010-06-16 @ 21:54:48
Postat av: Inger

Ursäkta men dom konstiga bokstäverna man ska fylla i var bångstyriga.

2010-06-16 @ 21:56:00
Postat av: Fru Decibel

Hahahaha säger jag!

2010-06-16 @ 23:51:17
URL: http://frudecibel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0