Jag och drottningen

Det var väldigt vilken kreativitet, som utbröt med anledning av mitt lilla inlägg. Kommentatorsbåset har fått rent Lottenska dimensioner. Tack alla!

Dags för en liten sammanfattning:

Språklärare skulle alltså i fortsättningen kunna kallas språkpetare, och de borde egentligen ägna sig åt något roligare än att bibringa folk ett hyfsat och användbart språk, för att det är tråkigt att hålla på och peta. Kanske man också kan kalla mattelärare för ”sifferpetare? ”Skriv vilka siffror ni vill, barn, huvudsaken är att ni känner för det och är kreativa!”

Men hur tråkigt vore inte livet om inte den kände Jonas Hallberg i Spanarna höll på att vädra språkfrågor om fredagarna (och lördagarna)? Och Lars-Gunnar Andersson, som är en språkmänniska, skulle inte heller i radion behöva ägna sig åt något så tråkigt som att hålla på med vad som är bättre eller sämre i språket. Visserligen håller inte alla med honom om allting, men alla frågor, som kommer in till ”Spraket” är dock ett tecken på vanligt folks obändiga språkintresse. Han tycker nog inte att det är tråkigt att peta.

Kungen säger ”Jag och drottningen”, förresten.

Åsnor är gulliga och egensinniga och de gör som de vill! Bra förslag att vi alla ska tala ryska. Då blir det inte så mycket sagt, i varje fall inte för min del. Jag kan bara fråga var katten är efter genomgången ryskkurs.( Jaja, jag var frånvarande 99 %.)

Många har aldrig hört talas om detta i skolan. Det förvånar mig inte alls. Kan man anställa en grav dyslektiker som språkvårdare på Lärarhögskolan, så får väl de stackars lärarkandidaterna inte så mycket med sig.

 

Jag vet inte riktigt vad Långa Skuggan syftar på när hon citerar:

"Skogen skulle vara mycket tyst om inga andra fåglar sjöng än de som sjunger bäst" (Henry van Dyke). Det blir ju lite grand som ”Idag är kaptenen nykter”, för den som har följt min blogg vet, att jag många gånger har rackat ner på kulturredaktörer och professorer, som inte förstår sig riktigt på vitsen med Facebook och folkbloggarna, bl.a. i tidningen VI. Det tas för givet, att vi har felaktiga åsikter och är dåliga skribenter. Det må så vara, men det ena utesluter ju inte det andra. Det finns så många bra bloggar.  Men Långa Skuggan kanske också tänker på VI och inte på mig.

Jag känner i alla fall en som bokstavligen sjunger på oförtrutet, fast hon aldrig har varit bäst. Idol-folket lider inte heller brist på några hämningar vad det gäller egen förmåga.

Cruella: ”Vart ska du då”? Skulle det vara dialektalt? I så fall har vi samma dialekt.

Ullah har visserligen doktorerat men är inte den skurken som jag hade i tankarna! Jag kommer givetvis att notera vad hon klottrar på servetten i fortsättningen.

Lärare som äter vitlök eller stinker på annat sätt förhindrar kunskapsinhämtningen hos eleverna och är det främsta skälet till att svenska barn hamnat på efterkälken i statistiken .

Alltihop detta bara för att vi är några stycken som tycker att det är självklart och artigt att skriva Einstein och jag i stället för jag och Einstein!

Kommentatorsbåset talar för sig självt. Inte la jag band på någon kreativitet heller! Tvärtom; det finns få saker som engagerar människor som ett litet var eller vart eller före eller innan. Låt språket blomma, men bort med kvickroten!

Finns det förresten någon mer än jag som säger Kåcka-kåla med betoningen på första stavelsen? Jag undrar om det är en barndomsmissuppfattning som har hållit i sig, eller om det finns en sådan variant?

 

Vi med Einstein fyller förresten år samma dag. Fast åtminstone en av oss är död.


Kommentarer
Postat av: Осёл

En viss moster till en viss oäkta hälft säger Kåcka-kåla, har jag för mig.

2010-01-13 @ 09:25:37
Postat av: Fru Decibel

Gud välsigne moster!!!!

2010-01-13 @ 09:26:16
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Осёл

Jaja, ni vinner. Jag har ju också börjat säga så, först på skämt, men nu känns det ganska naturligt.

2010-01-13 @ 09:27:57
Postat av: Ullah

Jag kan också börja säga så, om ni vill. Jag säger redan Pommac med ett o-ljud (samma som i till exempel Olle) som alla klagar på.

2010-01-13 @ 10:26:22
URL: http://guld.blogsome.com
Postat av: Fru Decibel

Ullah: Det säger jag också. Är inte det rätt heller?

2010-01-13 @ 11:27:00
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Ullah

Jag tror det skall vara Påmmac enligt många. Kanske din läsekrets kan upplysa oss.

2010-01-13 @ 12:17:36
URL: http://guld.blogsome.com
Postat av: Lotten Bergman

Meeeeeen så intressant! Detta måste jag blogga om!

2010-01-13 @ 14:21:07
URL: http://www.lotten.se
Postat av: cruella

Äh. Vart fel. Skulle ha vart "Vart har jag har lagt den då".

2010-01-19 @ 12:17:11
URL: http://minkammare.blogspot.com/
Postat av: Fru Decibel

Men då håller jag med till 110 %.

2010-01-19 @ 12:21:05
URL: http://frudecibel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0