More fools than wise

Alla som har sjungit Orlando Gibbons fantastiska madrigal "The silver swan" känner igen slutraden, "more fools than wise". Å, den är så bra.
The silver swan, who living had no note,
When death approach'd, unlock'd her silent throat;
Leaning her breast against the reedy shore,
Thus sung her first and last, and sung no more.
Farewell, all joys; O Death, come close mine eyes;
More geese than swans now live, more fools than wise.

Den är fruktansvärt vacker också. Så här låter den:



Tänk er, att det är jag som sjunger sopranstämman....Jag är visserligen inte med i Hilliardensembeln, men i mina bättre stunder låter jag åt det hållet. Var inte oroliga; Vår Herre har redan straffat mig för detta förmätna uttalande. Men det är lycka för mig att sjunga höga toner.  Stycket går fort över, underbart är som bekant kort. Ingen olycka är större för en sopran än att vara hes när "The silver Swan" ska sjungas. Då är det farewell all joy.

På söndag sjunger Göteborgs Kammarkör den här i Johannes kyrka vid Stigbergstorget kl 15. Det är en kyrka som hör till Stadsmissionen, så det kan bli lite stökigt under konserten. Det är inte Guds bästa barn, som brukar gå dit, men vad skulle de där att göra?
Vi sjunger också annan gammal musik. Det blir en nästan helt normal konsert, vilket är ganska onormalt för oss. Men var inte för säkra.
Alla, som överlever mig, får höra den på min begravning.
 "More geese than swans now live, more fools than wise", 

där kommer jag bergis att sjunga med.

Kommentarer
Postat av: Ö-helena

Vad synd att vi har vårkonsert med Oscar Fredriks stadspipare samma dag. Det hade varit väldigt roligt att höra er.

2010-04-20 @ 08:06:28
URL: http://oversattarbloggen.blogspot.com
Postat av: Paula

Sååå vackert!

2010-04-20 @ 13:51:41
URL: http://paulas.se
Postat av: Långa Skuggan

Det var fint!

2010-04-20 @ 13:57:41
URL: http://langaskuggan.blogspot.com
Postat av: Lena G

Det var ljuvligt att lyssna på, och det lät ju precis som om det var du som sjöng!!!

2010-04-22 @ 10:35:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0