Nu fjädrar

Lite lustigt är det. Plötsligt upptäcker vi en amerikansk brylling till mig på Facebook. Hon är någon storfräsare inom computermusik i staterna. Det has stora konferenser varje år och en gång var konferensen faktiskt i Göteborg. Vi gick på ett "paper" som hon hade och begrep absolut ingenting. Det gick lite knackigt med umgänget, men på Facebook kan man ju ha varandra utan att det stör så mycket. Så tittade jag bland hennes "vänner" och där återfann jag en av mina referenser i min förra uppsats! En amerikansk absolut gehörforskare! Nu är hon givetvis min vän, och jag berättade lite om min förra uppsats som handlade om det absoluta gehörets förändring hos äldre personer. Detta är tydligen inte mycket skrivet om i USA heller (i Sverige är jag hittills den enda), så hon undrade om jag inte hade övervägt att låta översätta den till engelska för publicering. Jag blev faktiskt MYCKET smickrad, särskilt med tanke på turerna vid min examination en gång i tiden.

Tyvärr måste jag ju meddela henne, att kostnaderna för att få en uppsats översatt blir enorma och att jag inte har något universitet som stöttar mig ekonomiskt. Jag vet inte hur många ord det kan vara i en uppsats, men säg 10 000 och det kostar 1 kr ordet, så förstår man lätt att sådana extravaganser kan inte vanliga studenter hålla sig med. Det är väl knappast troligt att USA förstår att det kunde bekosta en översättning heller.

Men jag är ändå lite småmallig. Tycker det bara var såååå roligt. En liten fjäder i tanthatten.



Min vän forskaren skriver så här om absolut gehör (A.P.)

In the U.S., attitudes towards AP tend to be extreme in both directions. There are people in the Music Perception community here who claim that people with AP are likely to be (a) autistic (b) demented and (c) (worst of all) unmusical! Of course these people don't have AP themselves, and simply don't understand the phenomenon. They completely ignore the fact that many of the world's finest musicians today are documented to have AP, and are perfectly normal, intelligent, and well-adjusted people. I think that those of us who have it should work on it and dispel the myths that are currently being disseminated.

Jag kunde inte sagt det bättre själv. I varje fall inte på engelska.

Kommentarer
Postat av: Lena

Grattis!

Men jag undrar om det inte stämmer lite det där som skreve på engelska om AP.........................

2009-09-01 @ 19:17:57
Postat av: Fru Decibel

Vad grundar du det på? Bekantskapen med mig? I så fall upphörde den just nu, hahahahaha.

2009-09-01 @ 21:56:05
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Långa Skuggan

Grattis till nya bekantskapen och till erkännandet! Men du har ju en översättare i din närmaste omgivning! Sätt henne på det! Det kan hon göra gratis för att hon har fått ligga i din mage och gotta sig!

2009-09-01 @ 22:35:55
URL: http://langaskuggan.blogspot.com
Postat av: Åsna

Långa Skuggan: Det anses ytterst oprofessionellt att översätta till ett språk man inte har som modersmål. Gör jag det blir jag utmobbad av hela översättarskrået och troligtvis bränd på bål. Dessutom finns risken att det inte blir så bra.

2009-09-02 @ 00:04:43
URL: http://kattarsis.blogg.se/
Postat av: Fru Decibel

Långa Skuggan: Så är det. Tror inte att kön som vill erbjuda sina gratistjänster och dessutom är engelsk-svenskspråkig blir så lång. Det blir la väl ändå, eller hur?

2009-09-02 @ 01:29:50
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Ullah

Jag skulle gärna vilja läsa din uppsats. Det blir ju mer och mer intressant det här, alltså om folks inställning till AG. Den hade jag ingen aning om förut.

2009-09-02 @ 18:13:27
URL: http://guld.blogsome.com
Postat av: Fru Decibel

^¨Ullah: Jag kan mejla den om du vill.

2009-09-02 @ 20:39:38
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Üllah

Ja tack, gärna!

2009-09-03 @ 08:01:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0