En livläkare, tack

Husläkare, bah! De tycks alltid vara på huset eller någon annanstans. Jag vill ha en egen livläkare. En som finns till för bara mig. Som vet vem jag är.  Säkert har Anna Anka en sån. Jag känner en massa läkare, men oj vad man drar sig för att rådfråga dem. Alltför många har trumpetat ut, att de blir bjudna på festen bara för att de är läkare.

Jag är en sån, som undviker att gå till läkare i det längsta. Min pågående förkylning har jag försökt kurera medelst Echinaforce, Hepar Sulf, Noskapin, kinesisk bidrottninggelé, engelsk lakritskonfekt, sega sockerbitar och dito bananer samt jungfrubröst. Detta har tyvärr haft en mycket marginell effekt. Sångförmågan har avtagit starkt, och när nu en konsert närmar sig, tänkte jag att jag kanske kunde få något som gör att stämbanden vill sluta sig igen, som vanliga stämband. Jag har aldrig sökt för heshet förut, men jag vet ju att operasångare ibland  får något, så att de kan genomföra en föreställning.
Inga jämförelser i övrigt, jag menar sjunga är ju inte mitt levebröd i ekonomisk mening, däremot i existentiell mening. Det där kan man ju givetvis inte förklara för en läkare i ett nafs, så man är ju lite orolig, att man ska bli utskrattad.

Det räddaste man är för, åtminstone jag, är väl annars att man ska få höra "Du hör till dem som kommer för sent", som min mamma fick höra på 70-talet. Någon gång kommer det ju att vara för sent, men man önskar ju att man åtminstone slipper uppsträckning för det då.

Det näst räddaste man är för, är ju att det ska vara någon av ens barns kompisar, som sitter där och är läkare för fulla muggar. Åtminstone om det är ett besök av det intimare slaget.

Sedan ha jag en sak till som jag blir lite sur på, och det är om jag får en läkare som inte är bra på svenska. Förmodligen är jag yrkesskadad. Jag har haft att göra med alltför många lågutbildade invandrare och vet hur
olika kulturella referensramar man kan ha. Dessutom har jag lite dåliga erfarenheter och ni har väl hört om den där galningen som härjar här i Göteborg?

Jag frågade vilken läkare jag skulle få. Det var naturligtvis ett utländskt namn, och modet sjönk. Medan jag väntade, läste jag om penisens historia av Peter Englund. Mycket intressant...
Min skepsis var lyckligtvis ogrundad. Han tittade mig i halsdjupet och sa att mina stämband såg fina ut! Stämband kan ju annars få knottror på sig och det är inte kul om man sjunger. Då kan man få sångförbud i ett år, och det har inte jag tid med. Det var en lättnad.
Han ville ge mig sån där hostmedicin som man blir i sjunde himlen av. Jag nämnde det där med kortisontabletter som artister brukar få. Det verkade som om han överhuvudtaget inte hade tänkt på det. Jo men visst, det kan du få.
Jag läser om alla biverkningar och om alla som inte ska äta sådan medicin. Han har ju inte kollat, om jag är en sån, som inte ska äta sånt.
Det är därför jag vill ha en livläkare.
Sedan sväljer jag rubbet. Nu inväntar jag lyckoruset. Hoppas jag överlever.

Kommentarer
Postat av: bäver

Skönt att du fick någon som inte blev sur över att du tipsade om alternativ behandling. Ofta tycker jag att många känner sig trampade på tårna av att patienterna har egna åsikter.

Håller också med om att det vore skönt med livläkare som vet allt det där om andra mediciner och konstiga tillstånd man drar på sig, så man slipper köpa ut mediciner som man ändå i slutänden inte får äta.

Hoppas rösten (och resten) kryar på sig fort!

2009-09-18 @ 13:47:12
Postat av: Ullah

1. Hade inte en aning om att det fanns så många saker att oroa sig för när man känner sig dålig och vill söka läkarvård.

2. En gång hade jag fått en brännskada av kokande vatten och gick inte till doktorn förrän det blev infektion, och då skällde han ut mig för att jag kom så sent. Han var dansk.

2009-09-18 @ 16:35:51
URL: http://guld.blogsome.com
Postat av: Fru Decibel

Ullah: Har du slütat med ü?

Men du lever ju i högönsklig välmåga, så det kan ju inte ha varit försent?

2009-09-18 @ 17:17:51
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Åsna

En vän till mig skar sig i fingret och åkte till akuten. Där fick hon vänta i ett antal timmar, sen sa doktorn: "Det där hade behövt sys, men nu är det för sent för det har redan börjat läka." Dina barn har inte SÅ många läkarvänner, faktiskt, och de håller väl inte till i dina krokar ändå? Och jag tror att de är ganska förstående om man inte vill gå till nån man känner. Läkarna är nog också glada om de slipper behandla sina vänners föräldrar. Jag hoppas förresten också att du överlever.

2009-09-18 @ 17:37:18
URL: http://kattarsis.blogg.se/
Postat av: Üllah

ü-et hade visst försvünnit, nu hoppas jag det är tillbaka. Den danske läkaren menade väl att hade brännskadan skötts ordentligt från början så hade det inte blivit någon infektion, och jag hade slüppit att behöva äta medicin och få jätteont i hela handleden så jag inte kunde skriva, och det precis innan jag skulle åka till Paris. Jag var så düm så jag knappt fattade att man kunde få en infektion sådär. Nü vet jag bättre, fick lära mig den hårda vägen.

2009-09-18 @ 18:15:49
URL: http://guld.blogsome.com
Postat av: Fru Decibel

Åsna: Dina vänner har jag väl lite koll på, men du har en bror som inte har någon koll på sina gamla kompisar. Nåja, jag får väl vända på klacken i såfall.

2009-09-18 @ 19:47:21
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Översättarhelena

Du borde ha testat med whiskey sour innan du lade ut dyra pengar på läkarbesök och mediciner. Tänk på det nästa gång!

2009-09-19 @ 11:49:14
URL: http://oversattarbloggen.blogspot.com
Postat av: Fru Decibel

Whiskey sour? Hm. Jag brukar bara använda whiskey till eller mot fästingar. De trillar av så lätt som en plätt.Jag tror dessvärre inte att man blir mindre hes av whiskey...

2009-09-19 @ 14:41:29
URL: http://frudecibel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0