Jag - en larmande hop?


Följande bildtext finner man i månadens nummer av VI. Den är såvitt jag kan se skriven av Vi:s vikarierande kulturredaktör, Peter Fröberg Idling.




"Lotta Engberg och sin man", fast tvärtom.

Visst är det svårt när språkkänslan brister, och vem är väl jag att kasta sten etc. Men är man nu kulturredaktör, kallar sig själv professionell och  tidigare har skrivit så här föraktfullt om "Bloggosfären, amatörismens förlovade rike", så blir det liksom lite pannkaka, när man själv trampar i det språkliga grodklaveret. Jag citerar ur Vi:s februarinummer. De värsta passagerna kursiverar jag, så att ni inte ska missa dem:

"...Oskolade skribenter kan med andra ord publicera halvgenomtänkta resonemang, illustrerade med egentagna bilder. Det är ett amatörismens förlovade rike. Jag har svårt att förstå hur de här skribenterna, vars mandat bygger på att de lyckats starta en hemsida, är så omhuldade av traditionella medier. De är inte så många – och de har dessutom funnits där hela tiden, men då som insändarskribenter på tidningarnas egna styvmoderligt behandlade insändarsidor. Skillnaden är nu att det inte finns någon insändarredaktör som kan sovra bland dilettanter, kverulanter och konspirationsteoretiker. Det är som ett enda långt Ring P1, där programtiden är obegränsad.

Hittills har det gått att ignorera denna larmande hop. Precis som man kan stänga av radion kan man strunta i att läsa bloggarna. Men eftersom de traditionella medierna står med ett fuktat finger, nervöst uppsträckt i de vindar som tros blåsa mot framtiden åt, så går inte det längre. Men förhoppningsvis går det med den här gör-det-självrörelsen som med en annan en gång så tongivande: proggen. Några guldkorn kommer att vaskas fram, resten med en tacksam suck glömmas bort."

Hela denna bloggar-över-en-kam-skurna krönika kan man läsa här, om man orkar. Jag blev verkligen uppbragt å alla fantastiska, välskrivande och roliga bloggares vägnar.
Vi får väl se vilket guldkorn det blir, som vaskas fram ur den larmande hopen. Är det Peter Fröberg Idling kanske????? Han visade sig nämligen ha en egen blogg, som jag inte tänker länka till.
Inget ont om Fredrik Ekelund.

Kommentarer
Postat av: Üllah

Det är ungefär som Elisabet Höglund i denna krönika:

http://www.expressen.se/kronikorer/elisabethoglund/1.1555698/elisabet-hoglund-nar-jag-vill-plaga-mig-brukar-jag-ga-in-pa-hennes-blogg

Varför söker de inte upp guldkornen (vilka ju är ganska många) och struntar i resten?

2009-05-04 @ 16:04:36
URL: http://guld.blogsome.com
Postat av: Fru Decibel,

En sentida flagellanttant...

2009-05-04 @ 17:04:53
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Harald Blåtand

Hmm.. "Vi:s februarinummer".. Ska det inte vara "Vårt februarinummer" ?



Jfr Falstaff, Fakir -

"Troligen har kvigan försett sig på Ni, då Ni en dag tågade genom Nis trädgård" (ungefär; har boken i stan).



Ja, ja. Ursäkta.

2009-05-06 @ 10:43:49
Postat av: Fru Decibel,

Hahaha, Harald Blåtand! Ser fram emot att studera denna bok! En brist i min bildning!

2009-05-06 @ 13:22:52
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag gör mitt bästa för att ignorera både Peter Fröberg Idling och Elisabet Höglund när det väller ut dumheter ur dem och ut i spalterna. Men de utgör tillsammans en så stor och larmande hop att det är svårt att värja sig. Puh! Tänk att det ska kallas professionalism att anse att rätten att skriva dumheter ska vara förmenad den breda allmänheten och endast vara ett privilegium för en särskild yrkeskår. Jag respekterar inom parentes Elisabet för vissa delar av hennes yrkesutövning, Peter Fröberg Idling har jag ännu inte funnit någon anledning att respektera, men det kanske kommer.

2009-05-11 @ 01:03:55
Postat av: Annaa M

Ursäkta, hann posta innan jag skrev namn på ovanstående! Annaa M

2009-05-11 @ 01:04:53
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Åsna

http://unnidrougge.blogg.se/2009/may/utkast-igar-nar.html

2009-05-14 @ 01:04:06
URL: http://kattarsis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0