Vad en kortlek kan avslöja


För ganska längesedan, för sådär en 20 år sedan, hände det sig, att det kom en fransk skolorkester till Göteborg. Budkaveln gick, att det behövdes hem för de små fransoserna att sova i. En fransktalande kollega och jag beslöt oss för att det kunde vara trevligt att ta hem varsin  liten fransöstös. Åsnan var i tioårsåldern och den lille lillebrodern cirka tre. Jag har läst mycket franska men hade aldrig praktiserat det, så jag var lite nervös.
Vi blev tilldelade en liten söt harpist, som hette Audrey, som var ungefär tolv år. Jag bestämde mig för att jag skulle säga "pourquoi avez-vous choisi l'harpe?" och det gjorde jag också varpå hon förklarade det hela. Gissa om jag minns vad hon sa?

Sedan visade jag henne min cello, som den lille lillebroderna hade gjort sönder. Sargen var spräckt och jag hade lagat med presentpapper. (Senare repererades den för 16 000.) Åsnan minns, att när jag skulle berätta det, kunde jag bara säga "il" och sedan sa jag" bang bang bang" med uttrycksfulla rörelser. Ja, som invandrarlärare var man van att uttrycka sig med annat än ord.
Vi lyssnade på deras konsert och den var imponerande. Det var lillebroderns första konsert och han satt inte som ett tänt ljus utan ålade som en mask under alla stolar i universitetets aula. Jag svettades.
Vi tänkte att hon skulle få dela rum med Åsnan, för vi hade inte så gott om plats. Men det tänkte inte Audrey. Hon sa plötsligt godnatt och stängde dörren. Eget rum var tydligen en självklarhet för henne, och vi fick tränga ihop oss alla fyra i en säng.
Jag minns inte om hon åt vår konstiga frukost, men sedan tackade hon för sig och gav oss en fransk kortlek i present. Det var alltså inte franska kort, även om det var franska kort. Den där kortleken blev sedan liggandes i en chiffonjélåda och har väl aldrig använts förrän ikväll, när Åsnan och den lille åsnebrodern skulle spela kort. Den är fin, riktigt konstnärlig faktiskt.
Jag kom att tänka på den lilla harpisten och la en harpa som omväxling.
Då! Kortleken får det att blixtra till bland Åsnesynapserna, och Åsnan rusar till datorn och googlar. Vem var det som bodde här? Jo, vi är nu ganska säkra på att det var Audrey Tautou från "Amélie från Montmartre" som en gång spelade harpa i Göteborg på 80-talet. I hennes biografi står det att hon spelade piano och oboe i skolorkestern och att hon tänkte bli musiker. Det står inget om harpa, men det är ganska naturligt, att om det behövs en harpist så ber man en som är bra på att läsa pianonoter.
Kära nån, vilken upptäckt! Undrar om hon minns oss? La famille de la Cité du Linné?




Kommentarer
Postat av: Översättarhelena

Men det är ju helt sensationellt! Och så tänker jag på alla stackars tyska och franska familjer som jag bodde hos när jag turnerade med skolorkestern - vilken nitlott de drog jämförelsevis.

2009-06-07 @ 12:20:30
URL: http://oversattarbloggen.blogspot.com
Postat av: Keri

Ja, jättekul! Denna Audrey! Hon är ju helt fantastisk som skådespelerska och filmen "Amélie från Montmartre" är verkligen en av våra favoritfilmer. (Toni tycker mycket om henne... ;-)

2009-06-07 @ 16:53:36
URL: http://mondschnee.blogspot.com/
Postat av: Åsna

Jag tyckte det var en nitlott. Hon snodde ju min säng. :-(

2009-06-07 @ 20:15:14
URL: http://kattarsis.blogg.se/
Postat av: Fru Decibel

Ö-Helena: Även jag har turnerat som nitlott i Tyskland och Frankrike och Palestina, när man tänker efter....i Palestina fick värdarna välja vem de ville ha som nattgäst, och jag blev sist vald....buhuäääää.

2009-06-08 @ 00:18:58
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Üllah

Hon är söt, men är med i konstiga filmer.

2009-06-08 @ 15:14:42
URL: http://guld.blogsome.com
Postat av: cruella

Word, Ullah!

2009-06-08 @ 16:52:13
URL: http://minkammare.blogspot.com/
Postat av: Åsna

Välkümmen tillbaka, Üllah! Det blir lite kümmentartürka utan dig.

2009-06-08 @ 21:59:38
URL: http://kattarsis.blogg.se/
Postat av: Üllan

Tück! Nü bürjar jag igen då!

2009-06-08 @ 22:07:42
Postat av: Üllah

Fast det vür inte meningen att büta namn!

2009-06-08 @ 22:08:24
Postat av: Fru Decibel

Skönt att det blir füllt med kommentürer igen, Üllah.

Det har varit så üttümt.

2009-06-08 @ 23:37:37
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Üllah

Ja, nü är jüg tillbaka igen!

2009-06-09 @ 08:16:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0