Gäst hos veterinärkligheten

I Skara finns det från och med idag ett veterinärmuseum. Jag bodde i Skara i tre år utan att märka så mycket av all djurverksamhet som tydligen har funnits sedan 1700-talet. Då hade jag förstås ännu inte flyttat dit, men i tre år på 60-talet bodde jag där och gick och arbetade på ett av Sveriges äldsta seminarier. Idag, kunde jag konstatera, gick det hundar ut och in genom min gamla skolport. De hade varsin människa med sig också.
Men veterinärmuseet smygöppnade i dag, och det går bra att gå dit och titta. Öppet 12-16 utom på måndagar. Ytterst smakfull inredning, gott kaffe och smaskiga kakor.  Den stora invigningen äger rum i september, men då är det bara de närmast sörjande som får vara med.
Jag gjorde alltså ett tillfälligt inhopp i arbetslivet genom att vara behjälplig i receptionen åt min synnerligen kompetenta släkting, som ska vara receptionist, trots att hon är utbildad inredningsarkitekt. Min uppgift var att gjuta olja på teknikpanikvågorna, som eventuellt skulle kunna uppstå. Men dessutom fick jag vara flyttkarl, inköpare, diskmaskinskötare, kakpåfyllare och statistiker. Jag klarade mig riktigt bra. Fyra personer smet in utan att betala inträde, varav två, som lätt hade kunnat låna i kollekten.

Det var roligt att känna sig som om man fanns igen. Jag tjänade en fårbricka, vilken syns här nedan. Många brickor fanns det med motiv från veterinärhistorien, t.ex. tio nakna studenter på tio nakna hästar. (Går att köpa.)
En trappa ner finns resterna av ett gammalt kloster och resterna av en likaledes gammal munk (?) som någon krossade skallen på. Han har fått en fin grav med glastak och belysning.  Jag tror att han kommer att spöka, om inte någon rättar stavfelet på hans glastak....
Här är hemsidan, som kanske kan bli bättre i framtiden, men ojsan!!! De stavar ju kråka!!!! Skriver "museet" med accent egy!!!!  Stava kråka får man väl inte göra ens på ett veterinärmuseum...


Kommentarer
Postat av: Üllah

Det är ju en väldigt poppis stavning! Du får tala dem till rätta.

2009-06-14 @ 11:42:29
Postat av: Fru Decibel

Jag försökte, men det är svårt att få saker att sippra uppåt.

2009-06-14 @ 12:15:11
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: cruella

Fast nu verkar de ha avkråkat sig, i alla fall vid en hastig anblick.



Nakna studenter på hästar låter mumma - får allt bli en rejäl avstickare åt Skaratrakten i sommar.

2009-06-15 @ 17:10:42
URL: http://minkammare.blogspot.com/
Postat av: Fru Decibel,

Cruella: Nej, rubriken är då fortfarande fel. De stavar nog kråka för att att museet ligger bredvid Kråks värdhus, kom jag på.

2009-06-15 @ 23:40:16
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Keri

Oj, dit måste jag någon gång! Efter att jag ville bli polarforskare ville jag nämligen bli veterinär. Då dog min hund och jag var 14 eller så.



Fårbrickan är himla gullig! :-)

2009-06-16 @ 07:42:34
URL: http://mondschnee.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0