Vilken soppa

I det här huset har vi alltid kämpat om soppa eller inte soppa. Jag tycker att man kan äta soppa då och då om inte annat för att det kan bli ganska billigt. Händige Herrn tycker inte att soppa är riktig mat. Misstänker att det är ett svenskt herrtyckande som härstammar från den motsträviga landsbygden i Dalarna.
Min kokkonst är väl inte något jag vill stoltsera med, men jag kan faktiskt laga mat, oftast i alla fall, även om det händer att jag  glömmer någon ingrediens, persiljan eller saltet eller så. De första 20 åren var konversationen alltid den samma.

Jag: "Var det gott?"
H.H: "Det går väl i."

Och det oavsett vad jag hade lagat.
Jag uttryckte blygsamt under årens lopp , att det vore roligt att få lite spontanberöm när man har ansträngt sig.
"Det går ju inte att vara spontan för du frågar ju alltid."

Nåja, så småningom har det krupit ut små halvkvädna visor, att "det här var ju inte så dumt" etc., och de sista tio åren har det hänt både nu och då. Men aldrig för en soppa.

Inte förrän idag. Jag var strängt upptagen med att ordna min ikonvägg, som det snart kommer en blogg om, men var tvungen att bryta för att slänga ihop något. Det blev tomatsoppa.

HH: "Det här var en ovanligt lyckad soppa!"

Nu funderar jag på om det är mina uppfostringsmetoder som har gett resultat eller om det är det faktum att HH i höstas var i Italien på tjänsteresa och för första gången kom i direktkontakt med den matkulturen.

Egentligen spelar det ingen roll. Här är receptet på den lyckade soppan:

1 burk krossade tomater
1 burk vatten
1 paket bacon
1 grönsaksbuljongtärning
några gamla småtomater som ligger och skramlar
lite citronsaft
lite flytande honung
1 skvätt vispgrädde
Baconet steker man förstås i småbitar, tomaterna skär man itu.

Serveras med lite Créme Fraische, men persilja behövs inte...

Ja, det var det hele. Det räcker till en som äter mycket och en som äter lite och så blir det en skvätt kvar.
En på det hela taget lyckad soppa!


Att göra soppa är en konst

Kommentarer
Postat av: cruella

Lyckade soppor emottages alltid tacksamt!

2009-01-28 @ 14:51:02
URL: http://minkammare.blogspot.com/
Postat av: Ullah

Jag som precis hade bestämt att servera soppa (ännu osäkert vilken sort) här nästa vecka! Min mormor gjorde alltid plättar till efterrätt, och det tänker jag också göra.

2009-01-28 @ 17:24:25
URL: http://guld.blogsome.com
Postat av: Inger

Jag som trodde det var händige herrn som lagade maten.

2009-01-28 @ 21:31:55
Postat av: Fru Decibel,

Ullah: Fick du soppa på Kick-offen ikväll? Eller du var kanske inte där? Jag vet ju inte om jag såg dig. Jag stod bredvid och lyssnade på kören med sakkunnig min.

2009-01-28 @ 22:20:08
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Fru Decibel,

Inger: I veckorna när han jobbar och jag slår dank är det jag som lagar maten och det har det förresten alltid varit även när jag inte slog dank. På helgerna och på sommaren lagar han maten.

2009-01-28 @ 22:21:43
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Långa Skuggan

Tack för receptet! Annars hör jag till dem som i likhet med Händige Herrn inte tycker att soppa är så värst riktig mat som man blir mätt av.

2009-01-29 @ 13:17:10
URL: http://langaskuggan.blogspot.com
Postat av: Fru Decibel,

L.: Men man får plats med många plättar eller en semla efteråt....

2009-01-29 @ 13:45:18
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag tackar också för receptet. Tvärtemot Långa skuggan tycker jag att soppa kan vara riktigt mättande mat. Det beror liksom på vad man lägger i den. Idag har jag ätit en riktigt mättande köttsoppa, som maken lagade bl.a på lammkött leverat från systersonen.

2009-01-29 @ 17:07:27
URL: http://skogsviola.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0